Shipping

OB
17.09.2018 kl 09:05 3889

För att förtydliga: Vad jag menar är att under 18 månader få betalt (men lägre betalt, kanske 60k usd från Egypten (istället för 90k vilket jag iofs hade antagit varit snarare 110k dvs klar win för Egypten som inte har någon nytta av skeppet pga förändrad situation, se nedan) PLUS spot market rate på LNGC marknad i snitt under 18 månader (har inte exakt deadline i huvudet på Egypt kontraktet men har för mig det blir två vintrar) på säg 90k dvs totalt 150k (lex GMLP FSRU deal). Ja, efter det pratar vi kanske lägre rater men knappast före 2021 baserat på ledig varvskapacitet. Intra basin trading upp och ner dock alltid joker.

Även äldre steam skepp blir mer attraktiva att låta bli att konvertera när Fearnleys nu har dem på 68k i lågsäsong. Jag kan faktiskt inte minnas att jag sett ett enda skepp konverterat senaste 12 månaderna. Däremot har jag sett varvsorder på FSRU bli ändrad till LNGC.

https://oilprice.com/Energy/Natural-Gas/Egypts-Giant-Zohr-Gas-Field-Boosts-Production-Six-fold.html

Så här såg GMLPs deal ut 2016 (i en mycket sämre LNGC marknad) när deras kund Petrobras satt fast i kontrakt med fartyg man inte längre behövde:

In accordance with the terms of the Charter, Charterers will pay to the Partnership a compensation fee as a result of the early termination representing approximately 62% of the EBITDA1 remaining under the contract from June 21, 2017 to the original contract end date.
Redigert 17.09.2018 kl 09:16

Rapportér innlegg

Vennligst skriv inn kommentar på hva du mener er upassende og trykk send. Dersom kommentar ikke er nødvendig, vennligst trykk send direkte.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.