Shipping

OB
18.09.2018 kl 05:24 3330

Ovanstående är bara spekulation. Det som fått mig att gå in i HLNG är:
1. Bolaget räddades av stigande rater från en potentiellt besvärlig situation med långivarna.
2. Bolaget har inte som ALNG och FLNG behov av att dra in kapital
3. Bolaget ger jämfört med många andra bolag väldigt hög exponering mot en ny situation där raterna redan under shoulder season har överraskat rejält och där det finns skäl att tro att vi har 5 MYCKET intressanta månader framför oss.
4. De högre LNGC raterna HLNG får nytta av gör att man inte är stressade att vinna FSRU avtal.
5. De högre LNGC raterna minskar traditionella LNGC operatörers intresse av FSRU marknaden (såsom Gaslog och FLNG)
6. HLNG har en intressant pipeline av potentiella FSRU upphandlingar som om de vinner några av dessa bör starta långa kontrakt ca 2021 vilket är närmast perfekt utifrån hur jag ser på pågående LNGC bullmarket hållbarhet.
7. HMLP är finansiellt mycket starkt idag och kan ta emot flera dropdowns ganska enkelt och gör man det så ligger IDR strukturen i perfekt utgångsläge.
8. Kursen och värderingen i HLNG är väldigt nedtryckt utan att bolaget har kapitalbrist eller är hotat.
9. Tar de en FSRU upphandling till med uppstart 2020-2021 tror jag man påbörjar arbetet med en normaliserad (höjd) utdelning vilket jag tror är en viktig trigger genom att de signalerar att "krisen är över".

Det var några argument rakt ur huvudet varför jag gör undantag från att huvudsakligen handla på amerikanska marknaden och köper ett för min smak bolag med lite för dålig likviditet och på en lite för liten marknad vilket i sig säkert påverkar att vi ser den här typen av värdering.

LNG är min favorit sektor och mina favoritbolag till dagens kurser är i tur och ordning men av olika skäl...
GLNG
HLNG
TGP
Redigert 18.09.2018 kl 05:41

Rapportér innlegg

Vennligst skriv inn kommentar på hva du mener er upassende og trykk send. Dersom kommentar ikke er nødvendig, vennligst trykk send direkte.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.