Olje

fremogtilbake
20.09.2018 kl 18:15 17883

LarsB,

jeg hører hva du sier, og kan de få solgt selskapet på grunn av fremførbart underskudd, eller få inn eksisterende eller nye investorer for å løfte selskapet videre med et nytt prosjekt, kan det muligens være noe verdi i de fremførbare underskuddene. Dessverre finnes det massevis av oljeselskaper nå med fremførbare underskudd, og APCL har vel egentlig ikke annet av mulig verdi enn de fremførbare underskuddene, litt cash, en børsnotering (med en VELDIG likvid og positiv aksjonærmasse i Norge) og flere "opsjoner" på lisensene i Senegal, Gambia og SL.

Skal man gjøre en deal for det fremførbare underskuddet, må det vel antageligvis være med et større selskap om kjøperen skal få noe igjen for det. Tror ikke det er så lett å finne og å gjennomføre en slik deal med assets i Vest Afrika (om de da ikke kan offsettes samme hvor underskuddene er opparbeidet), men det kan jo være mulig. Da bør APCL bruke noe tid og ressurser på det. Jeg har selv vært i den situasjonen en gang for en tidligere arbeidsgiver, men vi kom til at det nok var litt for vanskelig å få til i praksis, og vi fikk ihvertfall ingen kjøpere på det. Det kan jo ha hatt noe med juridiksjonene vi opererte i, som var ganske sammenlignbare med APCL sine. Jeg TROR det er enklere å få benyttet underskudd som er opparbeidet i Nordsjøen, og det er nok flere som er aktuelle kjøpere eller vil investere i selskap for å bruke dem som instrument for å kjøpe produksjon.

Jeg ville i hvertfall ikke tillegge dette så mye verdi om selskapet ikke selv gjorde noe aktivt for å markedsføre det. Men det er jo helt riktig, det er i hvertfall en papirverdi der.

Rapportér innlegg

Vennligst skriv inn kommentar på hva du mener er upassende og trykk send. Dersom kommentar ikke er nødvendig, vennligst trykk send direkte.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.