Shipping

Valuefind
22.09.2018 kl 13:32 1800

Fra en FSRU-oversikt over offentlige prosjekter jeg sitter på, så teller jeg 39 prosjekter med mulige FSRU-awards i 2018-2019. Prosjektene er i forskjellige faser når det kommer til modenhet.

Highlights for HLNG:
- Sharjah FSRU, Hoegh rapportert å ligge best an, oppstart sent 2019, FSRU må awardes snart
- Mexico FSRU, planlagt oppstart i 2019, trenger en snarlig FSRU for å nå tidsskjema
- Hawaii FSRU, Hoegh blant de siste i anbudet
- FSRU for AIE i Australia, anslått FID i løpet av 2018

Det er også mange andre prosjekter på gang, for eksempel flere FSRU behov i Chile der HLNG har tidligere vunnet anbud.

For HLNG på middels sikt så er inntjeningen avhengig av hovedsakelig 2 faktorer: Nybyggskostnader for konkurrerende FSRUer og etableringskostader for nye aktører.

Slik som LNGC-markedet utvikler seg så kan vi fort få en byggeboom av LNGCs da shippingeiere pleier å bygge ihjel gode markeder. Da blir det høyere priser fra verftene for både LNGCs og mulige FSRUs. LNGC-selskaper har allerede nå flyttet fokuset fra FSRUs til mer LNGC. Jeg tror også at de høyere drifts og -prosjektkostadene for å eie kun én eller to FSRUer gjør at det blir mindre konkurranse fra nye aktører framover for HLNG. Det er klart at GLNG kan ikke ha en svær organisasjon med stort fokus på LNGC, FSRU og FLNG. De må velge der de har sine styrker, og la rene FSRU-selskaper som HLNG og Excellerate ta seg av størstedelen av FSRU-prosjektene som kommer. Dette gjelder spesielt for mindre LNGC-selskaper som har sagt seg interessert i FSRUs.
Redigert 21.01.2021 kl 00:28

Rapportér innlegg

Vennligst skriv inn kommentar på hva du mener er upassende og trykk send. Dersom kommentar ikke er nødvendig, vennligst trykk send direkte.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.