Olje

oivindl
23.09.2018 kl 09:40 2427

FF, ser ikke ut til at vi blir enige, nei.
At dine eksempler virket rimelige, betyr at jeg ville skjønt hva du mente i en folkelig bruk av begrepet.
Jeg tok selv med to eksempler på folkelig bruk av begrepet for å vise at betydningen også kan være motsatt av det du hevder.

Det vesentlige her er imidlertid hvordan den mer formelle betydningen er å forstå. Når Riksmålsforbundets, som stort sett beskjeftiger seg med språk, og pwc som er avhengig av presis språkbruk i formelle sammenhenger, støtter min og muligens gunnarius bruk av begrepet, hadde jeg nok forventet en mer overbevisende argumentasjon fra din side. Kan ikke se at du har kommentert disse eksemplene.
At 'alle' andre, også autoriteter innen området, misforstår, er ikke nok til å overbevise meg;-)

Men presis språkbruk er viktig, noe vi stadig ser eksempler på her inne.

Edit;
Fikk ikke med din edit, men da er vi kanskje ikke så veldig uenige.

Redigert 23.09.2018 kl 09:43

Rapportér innlegg

Vennligst skriv inn kommentar på hva du mener er upassende og trykk send. Dersom kommentar ikke er nødvendig, vennligst trykk send direkte.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.