Transport, bil og fly

Blackbot
13.04.2020 kl 14:37 3989

Man må vel skille litt mellom hva som er gjeld og hva som er forpliktelser her.
Både gjeld og forpliktelser står i balansen som "liabilities" men det er ikke alt av liabilities som er gjeld (rentebærende). Se note 6 og 7 i Q4-19
https://www.norwegian.no/globalassets/documents/quarterly-results/interim-report-q4-2019.pdf

Slik jeg leser tallene fra Q4-19 er NAS's gjeld som følger:
- Gjeld på fly 22 Mrd (Antatt rente: 1,59-1,78, https://www.exim.gov/tools-for-exporters/commercial-interest-reference-rates)
- Bonds 5.6 Mrd (Valutakorriger 13.04 Antatt rente 7,5%)(150MUSD CB, 250MNOK NAS07, 964MSEK NAS08, 250MEUR NAS09)
- Lease liabilities ca 35 Mrd (Ingen rente, kun en forpliktelse)


I balansen kan man også se på current liabilities:
24 Mrd totalt:
Air traffic settlement liabilities: 6,1Mrd (Landingsavgifter, enrouteavgifter, parkering, passasjeravgifter osv.)
Current debt: 8,8 Mrd (Inkludert i tallene over)
Other Current liabilities: 9,1 Mrd (Forpliktelser knyttet til gjennomføring av flygning. Motpost: Receivables som selskapet ikke har tilgang til pga kreditt=0)
Redigert 21.01.2021 kl 07:14

Rapportér innlegg

Vennligst skriv inn kommentar på hva du mener er upassende og trykk send. Dersom kommentar ikke er nødvendig, vennligst trykk send direkte.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.