Shipping

13.04.2020 kl 18:59 3018

Gass-arbitrasje
Gasstankfarten (LPG) er fundamentalt sett et helt annet marked enn frakt av råolje. Markedet oppsto i det shale-revolusjonen gjorde at USA fikk et stort overskudd av naturgass. Samtidig har store gass-importører i Asia bygget opp infrastruktur, som gjør at de kan ta hånd om importen. Prisforskjellene mellom de to regionene betyr at gass-tradere kan kjøpe LPG (propan og butan) i statene og selge til en høyere pris i Asia. Gassrederiene er bindeleddet i denne handelen.

Stramt-LPG marked
Det underliggende markedet er stramt, ettersom produksjonen av gass i USA er høy og økende. Etterspørselen etter LPG i USA er tilnærmet flat, så det meste eksporteres til Asia der etterspørselsveksten er sterk. På tilbudssiden er det også ventet IMO-effekter. Som i tankmarkedet tas flere fartøy ut av markedet for å installere scrubbere i fjerde kvartal. I 2020 kan man også forvente seg at skip uten påmonterte scrubbere vil holde lavere fart for å redusere drivstoff-regningen. BW LPG er blant våre favoritter i sektoren. Rederiet har en lav kontraktsandel, som gjør det i stand til å høste av økte spotrater.
Redigert 20.01.2021 kl 19:59

Rapportér innlegg

Vennligst skriv inn kommentar på hva du mener er upassende og trykk send. Dersom kommentar ikke er nødvendig, vennligst trykk send direkte.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.