Shipping

Lettvekter
14.04.2020 kl 23:13 29397

En reder leier ut båten gjennom et avtaleformular, feks et timecharter. Båten skal ved overlevering leietaker være klar til å laste (dvs «rene» tanker osv). Det å bygge traden er leietakers ansvar, han må se på hva slags last, hvor i verden dette skal skje og hva slags periode. En VLCC kan ha forskjellige type olje ombord, skal man kjøre en kombo? Blende til en ny blend?

Andre faktorer som spiller inn (tipper jeg) har å gjøre med hvem leietaker er, er de en trader som må kjøpe last? Hvor lang tid tar det å kjøpe lasten(e) som trengs for å fylle opp skuta? Er det en oljemajor har man jo last, og vil også tro at sikringen kan være litt forskjellig i så henseende og.

Mye å hensynta og jeg har nok langt i fra touchet på alt, men summen er at rederen (FRO, DHT osv) får en $/dag-rate over en gitt periode. Selve cash-and-carry-arben er det vanskelig å kunne skaffe seg eksponering på direkte.
Redigert 21.01.2021 kl 01:43

Rapportér innlegg

Vennligst skriv inn kommentar på hva du mener er upassende og trykk send. Dersom kommentar ikke er nødvendig, vennligst trykk send direkte.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.