IKT og Tech

Myrabakk
17.04.2020 kl 12:17 3314

Jo høyere kurs en emisjon kjøres på, jo mindre utvanning av eksisterende aksjonærer blir det. Det er i alle fall slik det funker om ikke alle får tilbud om aksjer eller har muligheten til kapitalplassering i emisjonen.

I januar-februar var kursen høyere, og ville således vært mer gunstig i og med at det måtte trykkes opp færre aksjer for like mye penger. Likevel mener jeg det er riktigere å gjøre dette nå. Etter designwin sa poLight opp market-making agreementavtalen de hadde inngått, og aksjekursen ble på ett vis sluppet helt fri til markedet. Dette, pluss multiple gladsaker fra selskapet, medførte til en viss grad en volatil aksjekurs en periode, og medfølgende vanskeligheter med å beregne inn når emisjonen kan utføres. I dag er aksjekursen meget sterk, og ganske så stabil. Vi har faktisk ikke opplevd et eneste forsøk på å riste ut stop-loss på ganske så lenge, noe som sier meg at stabiliteten er bra, og at det antakelig ikke er så mange som tenker å selge seg ut om kursen mot formodning skulle droppe en del.

Noe annet som taler for at denne emisjonen kommer nå og ikke tidligere er det som poLight annonserte i Q1. Større muligheter for flere designwins. Det Isaksen sier på sine Q-presentasjoner går som regel inn. Han lanserte den første wearable i Q2 eller Q3-rapporten om jeg ikke husker feil, med slipp sent Q4 eller tidlig Q1. Husker ikke ordrett, men omtrent slik var det sagt og skrevet. Under presentasjonen på Q1 uttalte Isaksen at det var helt andre forutsetninger i markedet nå som de er kommersialiserte. Dette fører med seg en mye større attraksjon, nysgjerrighet og sannsynlighet for raskere progresjoner fra innkjøp av test-kit - POC - EVT - designwin. Nå vet vi jo også at både Xiaomi og minst ett annet firma ikke kommer til å gå på fase 1 og 2 her. De vil gå direkte på EVT, muligens direkte på DW for synonyme produkter. Antakelig dette som skjedde med den andre smartklokka som kom.

Rapportér innlegg

Vennligst skriv inn kommentar på hva du mener er upassende og trykk send. Dersom kommentar ikke er nødvendig, vennligst trykk send direkte.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.