Olje

harris73
RAKP 27.09.2018 kl 10:02 8264

Rakp kan være et bra spill på oljeprisen og den lave vurderingen vis a vis RAK petrolium sin einenandel i DNO, som har steget mye i det siste. Her er Mads Johannesen fra Nordnet sin forklaring på hvorfor han selv har denne i porteføljen.

Rak Petrolium (2,9 %): Dette er rett og slett et spill på oljeprisen og at RAK petrolium eier 40% av DNO, der DNO har en markedsverdi på 20 Milliarder Norske Kroner. Børsverdien av RAK petrolium er derimot 2,6 MRD Norske kroner. Under vil jeg vise logikken bak investeringen min:
Rak Petrolium eier som sagt 40 % av aksjene til DNO. De er priset til 20 MRD NOK, 40% av 20 Mrd kroner er 18MRD*0,4= 7,2 MRD Kroner. Når da RAK har en børsverdi på 4,2 MRD(handlebare aksjer på børs) sier det seg selv at aksjen i prinsippet være tilnærmet priset til eierandelen i DNO. Rent matematisk vil da oppsiden i RAK være på 70% (4,2 MRD*1,7 =7,14MRD Kroner). Dette er selvfølgelig et spill fra min side, men dette er da rasjonalen bak investeringen. Selskapet har også varslet et tilbakekjøpsprogram av egne aksjer, som er veldig lønnsomt gitt regnestykket over.

Rapportér innlegg

Vennligst skriv inn kommentar på hva du mener er upassende og trykk send. Dersom kommentar ikke er nødvendig, vennligst trykk send direkte.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.