Offshore

delta
29.09.2018 kl 21:04 6902

ODL er som sirup på børsen – fast i myra kursmessig. I det siste har den ikke fulgt peers i særlig grad når peers har steget og falt. For det har vært litt opp og ned med peers. 25. sept. prøvde noen å kjøre ODL-kursen oppover, og den var rundt 37,50 tidlig på dagen før forsøket ble kraftig drevet tilbake til start for å vake rundt kr. 36 igjen. Over de siste 2 og 3 måneder har ODL gått omtrentlig som snitt peers av US og norske riggaksjer. Så langt i år har ODL gått nest dårligst av 9 US og norske riggaksjer. US riggaksjer svinger mer i takt med oljeprissvingninger enn de norske riggaksjene.

Aksjeteknisk har ODL ligget i konsolideringsrange i intervallet ca. kr. 30,50 til ca. kr. 39 i 11 måneder nå siden starten av november 2017. Aksjen har også støtte ved ca. kr. 33. Kurs nå kr. 36 er omtrentlig midt mellom nevnte støtte og motstand kr. 39. På veldig kort sikt synes aksjen svakt positiv TA-messig.

Aksjekursene i 4 av de 5 US riggaksjene i mitt utvalg (Transocean/RIG, Noble Corp/NE, Diamond Offshore/DO, Rowan/RDC, Ensco/ESV) ligger over analytikernes mediankursmål. RIG ligger på kursmålet. De norske i utvalget mitt (Northern Offshore/NODL, Odfjell Drilling/ODL, Seadrill/SDRL, Borr Drilling/BDRILL) ligger alle under medianmålet til analytikerne og med følgende oppside til mediankursmålet: ODL +30,6% (mediankursmål 47/kurs nå 36), NODL +28% (97,4/76,2), BDRILL +19% (44,50/37,4), SDRL +16 % (USD 29,09*USDNOK 8,14=NOK 237/NOK 204).

Jeg holder ODL for å ha 85% av verdien innen rigg og 15% innen service (platform drilling, well services etc. – hvor peers innen service kan være Franks Int’l/FI og Weatherford/WFT). Snittet av servicedelens peers (FI & WFT) har hittil i år gått omtrentlig som ODL – de siste 2 og 3 mnd har ODL gått bedre enn snittet av FI & WFT. ODL har meget sterk kontraktsdekning til gode rater innen riggsegmentet, og kontrakter med relativt svakere marginer innen well services. Den solide kontraktsdekningen til ODL kan medføre mindre svingninger i aksjekursen til ODL.

RIG har ca. 68% av riggverdiene innen 6G/7G International (dvs. ekskl. HSHE) og 24% innen HSHE. ODL har ca. 83% av riggverdiene innen HSHE. Andre selskaper har ca. så mye av riggverdiene innen 6G/7G International (dvs. ekskl. HSHE): DO 86%, NE 57%, ESV 56%, SDRL 45%, NODL 44%, RDC 40%. DO, NE, ESV og RDC har ikke rigger innen HSHE. NODL har 56% av riggverdiene innen HSHE og SDRL ca. 15% innen HSHE. BDRILL har praktisk talt all eksponering innen Jackup segmentet. SDRL ca. 30% innen Jackup. Det ser ut til at følgende har rigger innen HSHE (6G) inkl. de som er planlagt levert fra verft: RIG 6 stk (inkl. Cat), ODL 4 stk, SDRL 4 stk, NODL 2 stk, Saipem 1 stk, flere?.

Markedsratene for riggjobber HSHE (High Spec Harsh Environment) i Norge er nå ca. USD 290k pr. dag mens ratene for high spec UDW (7G) internasjonalt av DnB er vurdert å være ca. USD 130-170k pr dag for nye kontrakter nå med jobber på inntil ett års varighet fra nå. Gitt at ratene stiger og stabiliserer seg fra 2021, mener DnB at aksjekursene nå i DO, NE og RIG reflekterer rater for high spec UDW internasjonalt på USD 350-360k pr dag fra 2021 og USD 320-330k pr dag for RDC og ESV fra 2021.

Hvis vi skulle overføre dette til ODL, vet vi at OpEx på norsk sokkel for HSHE rigger er høyere enn for arbeid generelt internasjonalt for moderne high spec semier og drillships, i hvert fall rundt USD 20k pr dag høyere. CapEx for nybygg for semier er en del høyere enn for drillships. Vi vet også at ODLs rigger er blant de meste effektive i verden slik at de kan ventes å oppnå merrate pga. forventning om bonusoppnåelse. Så hvis ODL på børsen skulle vært priset i dag over samme mal som US rigs, ville jeg i alle fall ikke lagt til grunn lavere snittrate for ODLs 6G’er enn det jeg har lagt til grunn i mine DCF-vurderinger, nemlig USD 365k pr dag. Hvis jeg for servicedelen av ODL bruker EV/EBITDA2018 på 13,5, havner jeg på samme DCF for service som jeg har i mitt DCF-anslag for ODL. Weatherford har marginalt lavere EV/EBITDA2018 og Franks Int’l svært høye EV/EBITDA2018 ut fra siste aksjekurs. Det skulle tilsi en aksjekurs i ODL i dag på ca. kr. 53 hvis man legger til grunn samme implisitte rateforutsetninger som US riggaksjer er priset til på børsen nå. Mediankursmål blant analytikerne i ODL er kr. 47, og kr. 53 er vel omtrentlig like mye over kursmålet for ODL som US rig peers i snitt er over kursmålet nå.

Noe av forklaringen på at ODL og noen norske riggaksjer er lavt priset i forhold til US rig peers, kan være lavt daglig handelsvolum i norske riggaksjer. Typisk dagshandel i ODL er kanskje 8-20 mill. kr mens de nevnte US rig peers omsettes for mellom 200 mill. kr. 1,5 mrd kr. daglig (høyest for RIG). US peers har en del høyere market cap enn ODL. ODL har en stor eier, noe som betyr at market cap for frie aksjer i omløp er betydelig høyere i US peers. Dette gjør det enklere for storinvestorer å ta store posisjoner i US peers uten å flytte mye på aksjekursen. ODL er priset godt under NAV i dag (som er rundt kanskje kr. 43) mens US rig peers er friskt priset som going concern med meget gode rater på lang sikt. Det kan jo være at noe av dette prisingsgapet skal lukkes over tid hvis store investorer retter fokus på det.
Redigert 21.01.2021 kl 01:52

Rapportér innlegg

Vennligst skriv inn kommentar på hva du mener er upassende og trykk send. Dersom kommentar ikke er nødvendig, vennligst trykk send direkte.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.