Farma

Snøffelen
PCIB 30.09.2018 kl 12:54 9736

Har postet følgende innlegg på Tekinvestor, så jeg kjører gjerne debatten her også.

Tenkte her å gjøre en liten sammenligning mellom norske biotek som utvikler terapeutika med høyt prispotensiale. Det betyr at Photocure ikke er med, både fordi de deres produkt er diagnostika med en langt lavere enhetspris, samt at de er på marked og ikke i utvikling.
Metodikken er rett frem; markedsverdi minus cash gir teknologiverdi, og for å justere for sannsynligheten for at man får produkt på marked justerer jeg med LOA (likelihood of approval).

Jeg antar at alle selskapene med sine penger er fullt finansiert frem til marked, ser bort fra diskonteringsrater og setter vurderer kun det mest fremskredne produktet. Dette gjør selvsagt at selskap som er langt i utvikling (eks PCIB og NANO) blir undervurdert mtp på tallen jeg kommer frem til.

Jeg tar heller ikke hensyn til cashburn, og er av oppfatning at moderat pengebruk (spydspiss-strategi) er smartere enn «mange skudd på mål» slik at man får «mer for pengene for eksempel i PCIB sin strategi enn det Targovax gjør. Men det selvsagt «up for discussion» og ikke hovedpoenget her.

Og til sist, jeg tar heller ikke hensyn til potensialet til det enkelte produkt eller porteføljen til selskapet. Jeg mener likevel at denne øvelse bør være en tankevekker på hvilke verdier PCIB-aksjonærene i særdeleshet besitter.

PCIB 30 kroner-> MCAP 1 110 kroner på 37 millioner aksjer.
Cash ca 370 mill -> teknologi på utviklingssteg pivotal fase verdsatt til 740 millioner
Bruker arctic sin LOA på 51%, og ser bort fra fimaVACC i utregningen her siden fimaCHEM er 92% av verdien i Stuffer sin analyse, tilsier det en verdi på ferdigutviklet produkt på 1 450 mil.

Targovax 10,90 kroner-> MCAP på 573 millioner på 52,6 millioner aksjer. Cash er ca 200 millioner, og de er vel i fase ½. Bruker DNB som LOA på ONCOS som vel er 10%
Dette tilsier at markedet vurder ferdigutviklet produkt til 3 730 millioner.

Nordic Nanovector på 52 kroner har MCAP på 2 560 millioner, de har 590 millioner i cash, og så vidt jeg vet en LOA fra DNB på 45% på sitt produkt som er i sitt registreringsstudie
Det gir en verdi på ferdigutviklet produkt på 5 690 millioner.

Vaccibody på 38 kroner med 48,5 millioner gir en MCAP på 1 840 millioner. Med cash på 185 millioner så gir det verdi av teknologi på 1 655 millioner
Jeg har ikke sett noen analyser, men vet at Arctic har en, så korriger meg om mitt gjett er helt på jordet, men med sitt mest fremskredne produkt på fase 2a på 20%. 25%? Hvis jeg bruker 25%, da ender jeg verdi på ferdigutviklet produkt på 6 620 millioner.

Bergenbio på 35 kroner og 55 millioner aksjer gir en MCAP på 1 925 millioner. Med 440 millioner i cash gir det en verdi på teknologien på 1 485 millioner.
Har ikke sett noen analyse, men vet at de er i fase 2 og med gode data tipper jeg en LOA på 20 til kanskje 30%, så jeg setter 25% på den. Og da ender vi på verdi på 5 940 millioner.

Oppsummert:
PCIB: 1,45 mrd
TRVX: 3,73 mrd
NANO: 5,69 mrd
Vaccibody: 6,62 mrd
Bergenbio: 5,94 mrd

Selvsagt up for discussion, men metodikken er lik for alle, så det for meg tilsier en soleklar undervurdering av PCIB, og at det er den pågående emisjonen som gjør at kursen lever sitt eget liv fra fundamentalene.

Jeg har derfor god tro på at kursen vil sett fart nordover når røyken har lagt seg. Om det blir 4. oktober eller ut i november vites ikke, for jeg kan ikke alt om effekten av «etterdønninger, men min mening er at aksjen er grisebillig.

Kjør debatt :o)

Rapportér innlegg

Vennligst skriv inn kommentar på hva du mener er upassende og trykk send. Dersom kommentar ikke er nødvendig, vennligst trykk send direkte.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.