Shipping

Grylls
28.04.2020 kl 20:40 7197

Enig med deg at det gjenstår noen ubesvarte spørsmål før GF, Argus. Men dette gamle skipet Fredly nå har kjøpt, og som vi ennå ikke vet sikkert at havner innunder Hunter, har altså scrubber installert og skal sannsynligvis rett på lagring av olje uansett.

Libor 3m er nå på 0,84075% og kurven peker nedover. Rente på resten av finansieringen vil være 2,5-3% så her snakker vi rentenivå pdd. på godt under 4% totalt. En 18 måneders kontrakt på $60000 per dag vil generere $32.4m i inntekter over perioden. Etter 18 måneder kan man anta at skipet fortsatt er verdt en del, litt avhengig av markedet. Med la oss anta det blir solgt videre for $30m. Det vil da ha generert $62.4m minus kjøpspris på $40m = 22.4m

Av disse 22.4m skal man betjene faste utgifter (herunder betjene lån). Med et høyt anslag som f. eks. $22500 per dag så vil utgiftene over perioden bli $12.15m. Da sitter man igjen med over $10m i ren profitt.

Når det gjelder de nye skipene som leveres, så kan de enkelt selges videre for en profitt om situasjonen skulle tilsi det. Det finnes mange utveier for å generere mest mulig penger til aksjonærene, og her tror jeg Fredly analyserer alle muligheter bedre enn noen her inne.


Her er bruktverdi på VLCC'er fra Joakim Hannisdahl fra Cleaves:
https://twitter.com/JHannisdahl/status/1253239613784760320?s=20
Redigert 21.01.2021 kl 07:38

Rapportér innlegg

Vennligst skriv inn kommentar på hva du mener er upassende og trykk send. Dersom kommentar ikke er nødvendig, vennligst trykk send direkte.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.