Transport, bil og fly

tradergeniet
05.05.2020 kl 11:20 1816

Det er nesten vanskelig og tro på min egen påstand her, så for sikkerhets skyld så ber jeg om unnskyldning om det skulle være feil

Jeg ønsket å finne ut hvor stor eierandel Pensjonsfond Utland (Oljefondet) har i Norwegian. På hjemmesiden til Norges Bank var det link til Oljefondets
hjemmeside. Har aldri tidligere vært innom Oljefondets side. Jeg må si jeg ikke ble særlig imponert over "søkemotoren" til hjemmesiden, den var tung
å bruke til å finne informasjon om selskaper som Oljefondet investerer i. Selskapene som Fondet hadde aksjer i var oppgitt med eierskap og eierandeler pr 31.12.19. NAS fant jeg først ikke, fordi jeg trodde selskapet var Norskt. Via et annet søk, så fant jeg ut at dette var reg i USA. Så inn på ny alfabetisk liste over selskaper med USA-tilknytning, og "rullet" meg gjennom en lang liste før jeg fant NAS
........det er så, men det jeg fant ang NAS ble jeg veldig overrasket over:

Pr 31.12.19 er det oppgitt en eierandel på 1,04 % (ikke mulig å kunne se/ikke oppgitt antall aksjer) som skal ha en verdi på 1 133 154 199 NOK, noe som tilsvarer at Norwegian har en verdi på ca 110 milliard.
Dette kan da ikke være riktig. Hvis det er totalt ca 170 mill aksjer så må Oljefondets andel av eide aksjer være ca 1,7 mill aksjer.
Aksjekursen til Norwegian var ca kr 50,- pr 31.12.19.
1,7 mill X 50 = ca 85 mill blir da verdien (salgsverdien) til Oljefondets aksjepost i Norwegian

85 mill er langt unna 1,13 milliard som Oljefondet har oppgitt som sin verdi, som er med på og danne grunnlaget til disse 10 000 milliarder.
Kanskje det finnes mange sånne verdifeil ?

Mye tall her, håper ikke jeg har "snublet" i mine egne tall et eller annet sted her :-)

Redigert 21.01.2021 kl 08:47

Rapportér innlegg

Vennligst skriv inn kommentar på hva du mener er upassende og trykk send. Dersom kommentar ikke er nødvendig, vennligst trykk send direkte.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.