Olje

really
04.10.2018 kl 10:15 2984

Dette er blitt en mye bedre tråd etter at jeg stengte av matsern, takket være bi2 og Sidelinjen. Reflekterte betraktninger er det godt å lese.

Selv om jeg er enig i det du skriver om allokering, Sidelinjen, er jeg nok mer optimistisk på vegne av Mags enn du er. Årsaken er at de har hatt såpass god inntjening på en operasjon at de har forsvart børsverdien med den. Og det mens oljebransjen har ligget i stabilt sideleie og andre innen seismikk har tapt store penger.

Når de nå trapper opp virksomheten og har tatt store kostnader i Q2 for å bemanne opp og lære opp personell til nye operasjoner bør det være lagt et grunnlag for solid inntjening fremover som vil materialisere seg de nærmeste kvartalene. Og er kostnaden redusert såpass som det hevdes vil de være konkurransedyktig på flere typer oppdrag, ikke bare der de tradisjonelt har vært best. I et oljemarked i vekst bør det gi flere og bedre oppdrag med marginer som i hvert fall ikke ligger lavere enn det de hadde i 2018.

Samtidig ser jeg risikoen, de er sårbare med få operasjoner, lite kapasitet på management og, aksjen har for liten omsetning til å gå inn med mellomstore beløp. Beløp som er store nok til å kunne kreve en styreplass er en annen sak.

Rapportér innlegg

Vennligst skriv inn kommentar på hva du mener er upassende og trykk send. Dersom kommentar ikke er nødvendig, vennligst trykk send direkte.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.