Shipping

ks1977
08.06.2020 kl 19:11 44068

Noe fornuft er det i det analytikerne har å by på, f.eks gjennomsnittlig alder på flåten, og det kan (...) også være nyttig/interessant å se hva de ulike analytikerne har å si om fremtiden i form av etterspørsel, skraping osv. For de kortsiktige så kan (...) det være interessant å vurdere som Mr Market skal prise selskapene til "trough NAV", og/eller om de allerede har gjort det (slik Pareto mener), og for oss som ikke bare ser forbi vår egen nesetipp men også naboens så er det fortsatt interessant å se når de ulike analytikerne tipper at ratene vil være stabilt høye og på hvilket nivå.

Jeg har dessverre ingen gode gjetninger for hva ratene skal være på kort eller mellomlang sikt, så da er det greit å ta en titt på hva analytikerne tipper (og så kan man peke på feilene/svakhetene i deres analyser/data) for å få en kontur av hvordan fremtiden KAN se ut.

Personlig så synes jeg at resonnementet til Pareto var bra, men om de treffer bedre enn Cleaves tørr jeg ikke å spå (skjønt jeg synes at Cleaves har plukket enkeltelementer som er gjensidig ekskluderende, så som vedvarende rater godt under cash break-even uten at scrubbing tar helt av selv om vi har en svært gammel flåte).

Dessverre så er det alt for mye haussing og baissing her inne uten noen argumentasjon og håndfast, og da kan slike analyser (med argumentasjon hvorfor de er feil/usannsynlig den ene eller andre veien) være nyttig. For HUNT sin del så fremstår selskapet som svært billig selv i et (etter mitt skjønn) ekstremt pessimistisk scenario som det Cleaves presenterer, OG i et (etter min tipping) mer realistisk scenario som det Pareto presenterer. Hva som blir enden på visa gjenstår å se.
Redigert 21.01.2021 kl 05:50

Rapportér innlegg

Vennligst skriv inn kommentar på hva du mener er upassende og trykk send. Dersom kommentar ikke er nødvendig, vennligst trykk send direkte.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.