Shipping

ks1977
08.06.2020 kl 22:44 43189

Jeg har også en sterk forkjærlighet for utbytte, for da kan Mr Market være så urasjonell han bare vil :) Ønsker en fin og jevn oppgang i kursene, men ikke noen bråe hopp for da må jeg vurdere om jeg skal redusere litt av beholdningen min (i motsetning til dersom kursene er lave og risk/reward forblir helt latterlig). HUNT er i så måte en liten rar joker fordi jeg forventer at HUNT vil selge skipene sine på et eller annet tidspunkt, og at det kanskje får meg ut av oljetankere før jeg egentlig vil ut (nå er ikke HUNT det eneste selskapet jeg har aksjer i, men det er favoritten).

Når det gjelder bunkersspreaden så var jo den ganske så hyggelig i Q1 og store deler av scrubber-investeringene ble tjent inn igjen, men det er jo korrekt at rederne/markedet undervurderte hvor forberedt bunkertilbyderne var og FRO har derfor endret strategi nå (går for 50/50 såvidt jeg har skjønt, men med eierskapet i scrubberinstallasjonsfirmaet så kan de snu seg raskt om). Bunkersspreaden er en av jokerne fremover; vil den forbli like lav som nå, vil den stige sakte oppover slik futures antyder, vil den gå tilbake til Q1-snittet, eller vil den gå over toppen i Q1? Jeg har dessverre ingen anelse her, men vil tro at spreaden stiger (noe) med økt oljepris. Det som også er litt artig med scrubbers er at DERSOM spreaden øker samtidig som at ratene er høye, så vil HUNT skumme fløten dobbelt opp; rederne vil jo ikke ta skip fra markedet når ratene er høye for å etterinstallere scrubber, mens HUNT (og andre med scrubbers) vil høste premium over de (i dette scenarioet) gode ratene. Dersom ratene er lave samtidig som spread er lav, så vil vi vel heller ikke se mye etterinstallering av scrubbers (med mindre futures indikerer en veldig sterk stigning - og da vil etterinstalleringen kunne føre til en ekstra støtte til ratene). Med andre ord så må vi nesten se en periode hvor spread er høy OG ratene samtidig er lav før vi evt ser mye etterinstallering av scrubbere - jeg vet ikke om det er et sannsynlig scenarie, og jeg vet heller ikke om spreaden kommer til å gå tilbake til Q1-nivå, men dette er en joker som kanskje kan slå veldig heldig ut for HUNT.
Redigert 21.01.2021 kl 05:50

Rapportér innlegg

Vennligst skriv inn kommentar på hva du mener er upassende og trykk send. Dersom kommentar ikke er nødvendig, vennligst trykk send direkte.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.