Gull og gruve

ondur
16.10.2018 kl 10:11 3049

HH,
som vanlig gode betraktninger, men jeg tror det kommer en solid exit-NOM fra Keliber melding som løser Engebø finansiering i løpet av det nærmeste halve året. Dette salget kommer ikke fort nok for å dekke likviditetsbehovet til NOM, av kjente grunner for NOM, så NOM må fylle på kassa med kurs-rekordlave emisjonen hvor litt lommepenger bes dekket av familien.

Jeg har en sterk mistanke om hva meldingen vil inneholde og det er at den finske staten kjøper NOM 100% ut av Keliber. Grunnen er at den finske staten ønsker sterk kontroll på batteri-vertikalen i Finland derfor er nå IPO/børsnotering for meg enda mindre sannsynlig. Det er enklere å kontrollere et selskap utenfor børs når man er en så sterk eier som staten. De vil etter strategiske vurderinger kalle på riktig privat partnerskap/finansiering (f.eks. batteriprodusenter, bilprodusenter, kjemikalieprodusenter...), men dette kan styres bedre og gjøres mer effektivt utenfor børs. NOM er ikke en slik partner, derfor kjøpes de nå snart helt ut siden denne strategien er nå definert i det nye statlige eierskapet (Finnish Minerals Group) og tiden er moden da de store pengene skal på bordet for å bygge Keliber.

Her er utdrag fra Terrafame årsrapporten 2017 som er statlig eid som gir en klar retning på hva de er i ferd med å gjøre i Finland, ha en fin dag.

"The exceptionally rich natural resources of, for example, nickel,
cobalt and lithium in Finland, the chemical and automotive industry
located on the west coast, as well as high-level research and
expertise present excellent opportunities for establishing
manufacturing associated with the production of batteries for
electric vehicles in Finland. It is in our national interest that these
resources are used so that the highest possible amount of value
creation remains in Finland. This calls for smart decisions from
company executives, financers and politicians alike."

Rapportér innlegg

Vennligst skriv inn kommentar på hva du mener er upassende og trykk send. Dersom kommentar ikke er nødvendig, vennligst trykk send direkte.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.