Farma

Korsar
16.10.2018 kl 13:00 1710

Bullinvestor m.fl.,
jeg tror ikke det største feilkildeproblemet er at jeg beregner aksjens tekniske utvikling ut fra velkjente parametre som styrer utviklingsaksjer. Som dere ser så har dette de siste par år hjulpet meg til å ligge pent i forkant av utviklingen hele veien. At dere ikke vil høre på analyser som ikke innebærer veldige kursøkninger ved enhver melding, kan ikke jeg gjøre noe med. Men for egen del har dette flere ganger hjulpet meg til å komme meg ut av aksjen når det begynner å brenne på dass, og tilsvarende: komme meg inn i aksjen når det signaliseres en midlertidig oppgang

Den største feilkilden jeg ser på forumet er derimot denne ulogiske troen på at man selv kjenner "det fundamentale" men at markedet ikke skjønner det. Derfor hevdes det hele tiden at aksjen er "underpriset". Dette er selvsagt helt menings- og kunnskapsløst: Sannheten er at markedet (inkludert svært så proffe analytikere) vet mye bedre hvor landet ligger enn tilfeldige amatører på HO. Det HO-amatører ikke forstår er at markedet faktisk allerede priser NANO svært så vennlig ved at selskapet - før de har levert bekreftelser på noe som helst - er priset til rundt 2,5 mrd. kroner. Og dette minst 2 år før man vet noe mer sikkert.

Hvorfor tar HO-amatørene feil om konferanseeffekt på kurser hver gang?
Svaret er enkelt: Det andre faktum er at markedet altså forutsetter at selskapet skal klare å holde prosessen i gang noenlunde etter plan. Hvis ikke hadde aksjekursen pr. dato vært langt, langt under 50, kanskje 10 kroner.
Når HO-amatørene tror at enhver presentasjon på en konferanse skal sende aksjen skyhøy, er det nettopp fordi dette ikke forstås:
MARKEDET VET AT DET HAR PRISET NANO TIL AT DE SKAL KLARE SEG BRA - DERSOM DET SÅ KOMMER TEGN TIL FORSINKELSER OG ANDRE SVAKHETER I PROSESSEN KJØRES KURSEN NED - IKKE OPP!

Når dette er et faktum er det mye lettere for folk som meg å beregne kursbanen.
Det jeg leser ut av fallet etter nylig presentasjon er at noen har snust i at det kan være tegn til visse problemer i prosessen, og at man derfor får en forsiktighet i kursbildet nå. Tiden vil vise hvor godt markedet har vært informert her. Uansett er markedet til enhver tid bedre informert enn heiagjengen på HO.

Redigert 16.10.2018 kl 13:04

Rapportér innlegg

Vennligst skriv inn kommentar på hva du mener er upassende og trykk send. Dersom kommentar ikke er nødvendig, vennligst trykk send direkte.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.