Offshore

delta
17.10.2018 kl 11:32 5384

Ellers er ikke aksjekursen så sprek akkurat. Jeg har tenkt litt over om det også kan være noe fundamentalt bak dette. Og da at ODL ikke er et rent riggselskap. 15% av verdien er etter min mening annen oljeservice. Og der synes det som om gjeninnhentingen opp av syklusbunnen er tregere enn man kunne ønsket seg. Jeg har DCF på NOK 51,65 som base case pr aksje (har siden sist jeg skrev justert DCF marginalt ned pga. nedjustering av ratene i modellen for DS Bergen til hva som synes mer oppnåelig i snitt fram til klassing i Q3'20). Hvis jeg justerer scenariet litt for annen oljeservice i min DCF-modell og tar ned marginen marginalt innen plattformboring og tar omsetningen og marginen litt ned innen brønntjenester, har jeg et DCF anslag for ODL på kr. 47,20 istedet for kr. 51,65. Det er 9% ned i DCF, og det er ganske mye. Gjennomsnittlig EBITDA for framtiden for annen oljeservice i DCF-modellen for ODL er da tatt ned fra USD 82 mill pr år til USD 68,6 mill pr år. I 2017 ble EBITDA USD 37 mill for annen oljeservice. I 2018 antar jeg at det faller litt, til USD 33 mill. Jeg er kanskje for optimistisk og tipper USD 44 mill. i 2019. Volummessig erfarer ODL noe aktivitetsøkning mens det går tregt med marginøkning. Det er litt vanskelig å estimere volum framover da mye av aktivitetene er basert på rammeavtaler med kundene hvor kundene bestemmer hvor mye volum de vil kjøpe til enhver tid. Vi må tilbake til før 2015 siste gang ODL hadde høyere EBITDA for annen oljeservice enn i mitt nedjusterte simuleringsscenarium med EBITDA USD 68,6 mill. Det var til gjengjeld noen gyldne år i perioden 2012-2014 med snitt EBITDA på USD 112 mill pr år i den perioden. Det spørs om man kommer tilbake til slike gyldne tider igjen. Det vil nok også ta flere år før ODL for annen oljeservice kan oppnå EBITDA på 68,6 mill. kr og enda flere år før man evt. kan oppnå USD 82 mill. som jeg har hatt som base case for annen oljeservice i mine DCF-estimat. Det kan nok være at aksjemarkedet verdsetter annen oljeservice i ODL relativt lavt nå både pga. at det kan ta lang tid å gjeninnhente seg til lønnsomme nivåer og kanskje også i tillegg tillegger kursen ekstra rabatt fordi ODL ikke er et rendyrket riggselskap. Jeg sitter med inntrykk av at man hadde håpet på en raskere innhenting innen annen oljeservice enn hva man så for seg for en stund siden.
Redigert 17.10.2018 kl 11:36

Rapportér innlegg

Vennligst skriv inn kommentar på hva du mener er upassende og trykk send. Dersom kommentar ikke er nødvendig, vennligst trykk send direkte.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.