Sjømat ‑ fiskeri og oppdrett

Fresh Prince
26.06.2020 kl 14:29 3167

For et elendig comeback, herregud. Du kommer med spekulasjoner og påstår at et selskap som allerede har god inntekt og godkjente lisenser er et luftslott, det er jo helt latterlig. Det at du skriver dine innlegg på natten er langt ifra imponerende, det er rett og slett stusselig. Det virker som om du har inntrykk av at det bare er å ta et fly til Island og be om konsesjoner så får man det? Videre er det slik du sier at "lakseskatten" vil trolig bli innført i Norge, og da vil Island være et naturlig valg for oppdrettsselskap å ekspandere til. Dermed blir IFISH et godt alternativ i mine øyne, og vil naturligvis gjøre at alle islandske oppdrettsselskap blir mer attraktive da de slipper denne skatten (helt til oppdrettssektoren i Island har utviklet seg og de bestemmer seg for å innføre lignende skatter på Island, men det blir ikke før om mange år i fremtiden). Prospektet til IFISH viser også at de har hatt en betydelig mer stabil pris relativt til FCA Oslo, så de har ikke blitt påvirket i like stor grad av volatile priser. Selskapet forventer også at de vil beholde premiumen relativt til norske laksepriser fremover.

"Du tar helt feil. De har allerede fått godkjenning for dette du omtaler som potensialet. De HAR ramme for 70.000. Men ja pr nå 10.000 fordi de må begynne et sted....! Skal bygges opptil 70, så ikke fortell meg at jeg tar feil."

Vis meg en link der det står de har konsesjon (IKKE RAMME, som er noe helt annet), så tror jeg på deg. I så fall er saken noe helt annet. Jeg venter. Den nyligste artikkelen i finansavisen relatert til konsesjonene sier dette: "Totalt 11 basseng skal bygges på Kvalnes på Andøya, der Andfjord Salmon i første fase har konsesjon på 10.000 tonn MTB." Så med mindre det har kommet noen ny melding om konsesjoner i løpet av de siste 2 ukene så ser det ut til at de fremdeles kun har 10 000 tonn i konsesjoner?

Jeg har imidlertid hatt mer rett enn deg enn så lenge, som du kan se på kursen i Andfjord som har grust ned fra 60kr til rundt 53kr på bare 2 dager. Jeg er relativt sikker på at den vil falle videre inntil vi får et klassisk tilfelle av kjendisinvestorer inn i aksjen (eller evt. melding om godkjennelse av nye konsesjoner). Faktum er at det fremdeles er lenge til de kan begynne produsere, og det vil definitivt bli behov for flere emisjoner fremover. Den nyligste emisjonen var vel til rundt 40kr som også skaper et salgspress ned mot 40kr som gir en mer rettferdig prising i mine øyne. Det kan godt hende at Andfjord Salmon blir en suksess lenger frem i tid, men det kommer til å ta lang tid før de går i pluss da dette er et veldig eksperimentelt selskap, men personlig kjøper jeg ikke før kursen har falt en god del mer, noe jeg tror den vil.
Redigert 26.06.2020 kl 15:19

Rapportér innlegg

Vennligst skriv inn kommentar på hva du mener er upassende og trykk send. Dersom kommentar ikke er nødvendig, vennligst trykk send direkte.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.