Olje

FkL
19.10.2018 kl 09:12 9162

Her var det en del nytt og så en del bekreftelser på ting som har vært diskutert tidligere. I denne saken så kommer selvfølgelig fasit kun fra ISCID eller gjennom selskapsmeldinger, men jeg føler meg meget trygg på det Barry Morgan legger ut av informasjon. Jeg tror ikke vi noen gang vil få detaljene på veien fra andre enn nettopp Barry Morgan.

At myndighetene kun vil ha større aktører og ønsker de små ut er jo ikke nytt. Det har vi kjent til lenge og er dagens Agenda for myndighetene. Det må vi forholde oss til. Slik jeg leser denne teksten så har vi en eller annen gang på veien blitt forespeilet av myndighetene i Senegal at dersom vi gir fra oss ROP så får vi SOSP. Dette har vi takket nei til og isteden gått til ISCID med både ROP og SOSP. Dette ser ut til å ha vært veldig smart når vi nå i ettertid ser hva som har skjedd med de andre små. Det bør bety at AP mener at de har stålkontroll på eierskapet, eller at de ønsker mer i en mer sammensatt deal. Det betyr også at det har foregått forhandlinger der man ikke har klart å bli enige. Kommer det juridiske på plass så blir vi tilstedeværende både i Senegal og Gambia selv om myndighetene nå iherdig jobber for å få bort de små.

Det vi også leser her er at det er mange spillere som er sultne i vestafrika nå og det er rift om lisensene. Det vil nok være til stor fordel for oss dersom vi vinner i sakene og beholder våre lisenser.

Vi skal også merke oss ordet "kompensasjon" i teksten. Her ligger det nok potensielle problemer for mange. Jeg vil tro at både Total og Petrosan har en eller annen klausul i avtalen med Senegal. Det må de nesten ha når de er så sikre i hva de skal gjøre og når de skal gjøre det, helt uavhengig av hva som skjer på rettssiden. Eller, som vi har diskutert tidligere, så vet de utfallet og det er kun småbiter som må falle på plass. Etter hva jeg forstår så finnes det også en kompensasjonsdel i avtalen vi har og dersom vi vinner sakene og urettmessig har blitt fratatt lisensene så kan det ligge noe her også.

Det som ikke står i artikkelen, men som vi har kunnet lese mye om tidligere, er at begge sider jobber for å rydde opp. Myndighetene vil ha store sikre selskaper, de ønsker også å få ut spillere som tidligere har vært involvert i korrupsjon og tilsvarende. Nettopp for å se bedre ut for internasjonale spillere som ikke vil inn på slike premisser. Broren til Macky Sall er vel heller ikke særlig populær. På vår side, og dette blir spekulasjon fra min side, så har vi "fått fjernet" Frank Timis. Jeg tror at han har vært et større hinder for oss både når det gjelder tilstedeværelse og ikke minst i å tiltrekke oss partnere. Jeg tror vi er mer spiselige i dag enn det vi var for en stund siden.

Konklusjonen er vel at vi er et stort hinder de ikke så lett kommer over og jeg tror det er noe for oss å hente på den veien vi går nå. Det er selvfølgelig kun mine tanker. Her gjelder tro eller ikke tro og jeg tror at JP har kontroll på det juridiske, mye takket være myndighetenes behandling.
Redigert 19.10.2018 kl 15:12

Rapportér innlegg

Vennligst skriv inn kommentar på hva du mener er upassende og trykk send. Dersom kommentar ikke er nødvendig, vennligst trykk send direkte.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.