IKT

tunktee
19.10.2018 kl 11:52 2838

Mornings, jeg koster på meg en liten gratulasjon!
Kaffen har glidd fint ned i magen, og jeg syns dagens tall er bra tatt i betraktning senere tids usikkerhet og ikke minst signalene fra aksjemarkedet.

Kommentarer til rapporten og presentasjonen fra mitt syn:

Omsetningen var god, og i det høyere sjiktet av hva jeg turte å håpe på.
Lønn og sos. kost samt ADK var nøyaktig som jeg forventet, takk for at du poengterte det Sulzrox!
Det betyr at disse igjen er normalisert, og vi kan anse de unormalt høye kostnadene i Q2 som ekstraordinære. Vi kan også med relativt stor nøyaktighet forutsi kostnadene i Q4 til å bli +/- 80 mill i Lønn/sos, og 38 mill i ADK. Det som kan avvike dette er eventuelle kostander i forbindelse med ansettelse av SVP People & Organization.

Vi har de siste årene sett en betydelig bedring i dekningsbidraget, og det har vært så godt som 53%. Jeg er derfor litt forbauset over de store varekostnadene og at dekningsbidraget i Q3 kun var 48,5%. Det kan ha en sammenheng med CUB, men samtidig burde da både Q1 og Q2 ha vist tilsvarende.
Uansett håper jeg at deler av det store avviket mellom Q3 og tidligere kvartaler kan forklares med tilfeldigheter/noe ekstraordinært, og at vi på sikt vil ligge på minst 50% dekningsbidrag.

Når man studerer Cashflow-chartet ser man noe interessant. Working Capital er opp med hele 50 mill kroner ila. året. WC er under konstant endring i alle bedrifter, men vil normalt kun stige i det lange løpet hvis bedriften vokser. (WC består blant annet av varelager.)
Det er to ting som er interessante ved overnevnte.
1. Disse 50 mill ville stått på konto dersom der ikke var endring fra årsskiftet.
2. Endringen indikerer veldig høyt aktivitetsnivå og at bedriften vokser. Nilsen poengerter også dette og viser til blant annet høyt aktivitetsnivå i Spania og Norge. Han sier også at han håper at WC vil normalisere seg ila. året, eller senest innen utgangen av 1. kvartal. Det betyr at deler av disse 50 millionene vil omgjort til kontanter. (Men selvfølgelig/forhåpentligvis ikke hele summen, ettersom vi er en bedrift i vekst.)
Summa summarum tør jeg påstå at vi kan være sikker på minst 50 øre i utbytte under forutsetning av at bedriften ikke gjør større investeringer/oppkjøp, og ønsker å finansiere disse med egne midler.

Kvinneandel.
Vi har nå gjennomgått en omstrukturering og av en ledelse på 12 er der 12 menn.
Dette forundrer meg, og enkelte vil kanskje reagerer kraftig. Jeg vet ikke om det også kan stride mot regler/retningslinjer for et ASA.
Jeg anser det ikke som spesielt innovativt å kun ansette menn; Det i en bedrift som lever av nettopp innovasjon….
Når vi nå skal ansette «SVP People & Organization» bør kvotering vurderes.

Avslutningsvis vil jeg si at vi kan sove veldig godt om natten som deleiere i dette fantastiske selskapet.
Jeg spanderer ikke Champagne i dag, men en god Prosecco er på sin plass.

God helg kjære Strong-medeiere!

Rapportér innlegg

Vennligst skriv inn kommentar på hva du mener er upassende og trykk send. Dersom kommentar ikke er nødvendig, vennligst trykk send direkte.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.