Offshore

delta
21.10.2018 kl 21:05 4816

Positiv utvikling i ODL-kursen synes å være avhengig av triggere som er av verdistigende art pr aksje. Det spekuleres i at de er ute etter å øke antall rigger. Sist de økte, med DS Nordkapp tidligere i år, ble ikke det oppfattet som en positiv kurstrigger tross meget sterk rate for riggen i første kontrakt - med Aker BP. Etter mitt syn vasket egenkapitalfinansieringen av DS Nordkapp ut all verdiskapning, og mer til, av noe som synes som et godt riggkjøp og med meget god førstekontrakt. Etter min vurdering bidro totalpakken for DS Nordkapp inkl. finansiering i at DCF i dag er 2% lavere enn den ville vært uten noe DS Nordkapp kjøp. Hvis man hadde greid å finansiere kjøpet uten ekstern egenkapitalinnhenting, ville DCF i dag vært 6,5% høyere enn nå, etter min vurdering. Jeg tror ikke markedet vil forvente økt DCF pr aksje dersom det er snakk om snarlig pakke med riggkjøp og finansiering. Så får ODL eventuelt overraske med en finansieringspakke som ikke utvanner et ellers godt riggkjøp.

Ellers virker det som om ODL-kursen er avhengig av gode fundamentale nyheter for å kunne stige og holde på en kursstigning. I ODLs tilfelle kan det være om andrehåndsverdiene stiger fra dagens nivåer eller ratene stiger fra dagens USD 290k pr dag - noe som i tilfelle også vil kunne løfte andre riggaksjer, som f.eks. NODL. DS Atlantic og DS Stavanger vil gå på markedsrater som forhåpentligvis er mye høyere enn USD 290k/dag+bonus når nye kontrakter inngås. Jeg antar at de er klar for å starte på nye kontrakter tidlig i 2020. Om ikke alt for lang tid kan vi kanskje forvente nyheter om nye kontrakter fra 2020 for DS Atlantic og DS Stavanger. DS Nordkapp vil gå på løpende markedsrate gjennom sin første kontrakt på 2 år fra mid-2019 hvis dette er høyere enn avtalt minimumsrate i kontrakten. Det kan vel også komme kontraktsnyheter for DS Bergen som går på dårlige rater nå, og som er åpen for nye kontrakter fra sent i 2019 og fram til klassing i Q3'20. Psykologisk kan det være bra for kursen med Bergen-kontrakter, men den har liten betydning for verdien av ODL. I hvert fall i min modell der jeg har lagt inn skraping i Q3'20. ODL har vel sagt at den bør ha rate på USD 250k pr dag minst etter evt. klassing hvis de vil ta kostnad for klassing på ca. USD 40 mill. i 2020. I dag går den på lav rate i vintersesongen, en rate som så vidt dekker OpEx, dog har den USD 200k pr dag i en kontrakt utpå året i 2019.
Redigert 21.10.2018 kl 21:30

Rapportér innlegg

Vennligst skriv inn kommentar på hva du mener er upassende og trykk send. Dersom kommentar ikke er nødvendig, vennligst trykk send direkte.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.