Shipping

ks1977
31.07.2020 kl 12:03 12494

Q2-resultatet i seg selv er vel relativt kjent i den forstand at de i Q1-rapporten opplyste om at 70% av flåten var sikret med 28,9k for Q2 (skjønt jeg har ikke sett på hva de siste 30% kan ha blitt inngått på). Vi kan kanskje forvente oss en EPS på (drøye?) 30 cents og et utbytte for Q2 på 1-1,5 krone pr aksje?

Hva de har fått til så langt for Q3 er langt mer spennende. Usikker på hvor mye vi kan støtte oss til STNG, men for ut fra hva jeg kan se så klarte Hafnia å få (litt) bedre rater i Q1 enn hva STNG hadde for tilsvarende båter, men aner ikke om det er representativt eller et unntaktstilfelle. Ut over det så fikk vi jo en PR fra Hafnia 18.06 (https://hafniabw.com/wp-content/uploads/2020/06/200618-Hafnia-Specialized-Announcement.pdf) hvor de påpekte at markedet syntes å ha bedret seg mye raskere enn hva folk hadde spådd, og på samme tidspunkt så sa CEO STNG det samme i et intervju (men mye klarere). Det du siterer fra STNG over indikerer vel det samme.

Jeg klasket inn STNG sine rater for Q3 så langt inn i regnearket mitt for Hafnia, og - med forbehold om feil og endrede kostnader osv - så får jeg en EPS på 20 cents for Q3 for Hafnia (sett bort fra pool og joint venture). Er det noen andre som har prøvd dette? (jeg benyttet da cash break-even på 13,6k fra Q4, men tallet fra Q1 var vel 14,2k så her er en usikkerhet/feilkilde). 20 cents for Q3 er rett og slett for bra til å være sant (det er jo like bra som Q1!), så dette ville jeg ha tatt med en ekstremt stor klype salt! Ellers så var det jo ikke mye av Q3 STNG har låst, så det er uansett stor usikkerhet (begge veier) selv om Hafnia skulle ha klart å få de samme ratene som STNG så langt (og gitt at det ikke er feil i regnearket mitt). Uansett veldig oppløftende, og det blir spennende å se guidingen i Q2-rapporten.

Om vi ser 20-tallet før Q2-rapporten har jeg ingen formening om.
Redigert 21.01.2021 kl 08:21

Rapportér innlegg

Vennligst skriv inn kommentar på hva du mener er upassende og trykk send. Dersom kommentar ikke er nødvendig, vennligst trykk send direkte.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.