Olje

m73102
28.10.2018 kl 12:05 7806

Elvo - jeg har også oppfattet det slik Framtia beskriver, at NEL hadde 480 mill i cash (før rep emi), og ved å trekke fra kr 150 mill til fabrikken i Notodden, 40 mill i ev underskudd i Q3 og at rep emi gikk til å kjøpe seg inn i Nikola - har NEL ca 300 mill i kontanter. Jeg er derfor ikke bekymret, med dagens kontrakter og planlagte ekspandering, at NEL ikke har nok kontanter frem til inntektene begynner å strømme inn fra de nye kontraktene:)

NEL hadde en stor backlogg i Q2 (husk Nikola) - og i Q3 har vi inngått 3 nye kontrakter som er børsmeldt. Videre har Løkke uttalt at Nikola vil dekke de løpende kostnadene NEL har ifm utbyggingen av stasjonene, NEL vil på sikt også få redusert kostnadene ifm driften med inntil 40 % og det er ikke veldig lenge til de virkelige store inntektene kommer. Jeg oppfattet det slik under Q2 presentasjonen at en ikke kan regne med overskudd i ett av Q i 2018. Selv om NEL skulle få 40 mill i underskudd pr Q de neste 8 kvartalene - hvilket jeg mener er helt urealistisk, vil NEL likevel ha nok kontanter frem til Q3 i 2020. Jeg tror det er realistisk at en i første del av 2019 vil se overskudd - og jeg er helt sikker på at dersom Løkke hadde ment det var stor risiko for at NEL ikke ville oppfylle sine forpliktelser gitt dagens inngåtte kontrakter, ville en ikke investert i Nikola (hvilket jeg tidligere har argumentert for er forretningsmessig riktig av NEL å gjøre).

Jeg mener NEL virkelig er på rett vei og har full kontroll - inngått mange spennende og store kontrakter, besluttet nødvendig ekspandering, kapasitet til å inngå flere kontrakter og har full kontroll på den finansielle situasjonen (300 mill i kontanter og er gjeldfri). Jeg er derfor veldig positiv for fremtiden til NEL og mener de har gjortt de riktige grepene (herunder også sist emisjon)- og en må ikke glemme at NEL opererer i et marked som virkelig er i vinden om dagen.

Hva tenker dere andre? Jeg setter stor pris på konstruktive og begrunnede kommentarer - ikke kun flåsete hausser eller baisse innlegg om at nå vil NEL stige eller synke....

Ha en fortsatt fin helg. Lykke til!

Rapportér innlegg

Vennligst skriv inn kommentar på hva du mener er upassende og trykk send. Dersom kommentar ikke er nødvendig, vennligst trykk send direkte.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.