Offshore

kontra
01.11.2018 kl 10:34 5347

Det er mulig at jeg var litt upresis i min omtale av ratene til riggmarkedet, men mener å ha kommentaren i behold når det gjelder en nisje i segmentet. Poenget var å vise at "følsomheten" er stor i skjæringspunktet mellom for stor- og for liten kapasitet, når det gjelder rater.

Jeg er enig i at ratene i bransjen er for lav og at dette skyldes for stor overkapasitet. Samtidig har de ledende aktørene i bransjen solid erfaring, fra den beslektede fiskerinæringen med å håndtere slike tilstander. Selv om dette har skjedd ved skvis av naboer og kollegaer , har resultatet vært vellykkede med sikte på å nødvendige strukturtilpasninger i den bransjen. Denne kulturen er naturligvis solid plantet også innen offshore.

Nå kommer resultatene for tredjekvartalet for bransjen i tur og orden. Jeg har en sterk mistanke om at disse vil vise at situasjonen for bransjen slett ikke er rosenrødt, og at flere må i samtaler med sine kreditorer for å ri av stormen. Dette kan bli utfordrende for både store og små aksjonærer i flere selskap, når kravet om mer midler kommer på banen. Ser ikke bort fra at enkelte må la seg fusjonere inn i andre rederi, som en fortsettelse av prosessen for et par år siden. Vi vil likevel neppe sitte igjen med kun et par-tre rederi, men kanskje ikke flere enn det som skal til for å tvinge gjennom en kapasitetstilpasning.

Spørsmålet som må komme er hvem som har ryggrad til å være med videre. Jeg er rimelig sikker på at både Fredriksen og Røkke innehar både den innsikten og ressurser til det, gjennom sitt eierskap i Soff. Jeg er også sikker på at vi som aksjonærer får de samme mulighetene til å være med i henhold til loven. Noe annet vil være et for stort omdømmetap for herrene.

Rapportér innlegg

Vennligst skriv inn kommentar på hva du mener er upassende og trykk send. Dersom kommentar ikke er nødvendig, vennligst trykk send direkte.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.