Offshore

Fra Sidelinjen
01.11.2018 kl 12:36 1452

Så du kaller det ikke "tåkelegging" når du garanterer for at emisjonen settes på 21 kroner eller høyere?

2bi, jeg applauderer at MSEIS har kommet til det valget å kjøpe Fairfield for å diversifisere virksomheten sin, for selv om Matsern nekter å innse det, så er markedet ekstremt syklisk og konjunktureksponert, og da er det ingenting som er bedre enn å ha flere ben å stå på.
Dette har vært min kjepphest lenge; MSEIS er for smalt, de har satset for lite og markedet de opererer i er ikke stort nok.
For disse påstandene har jeg blitt plassert som en uvitende som ikke vet hva jeg snakker om. Nå bekrefter styret i MSEIS gjennom denne transaksjonen at jeg har truffet spikeren på hodet, men dette grepet er ikke bare riktig, det kommer med en gigaregning som aksjonærene må ta.

Og for at denne regningen skal kunne betales og gi MSEIS et bedre utgangspunkt for fremtiden, må de ut i markedet og hente kapital fra investorer, og disse vet å ta seg betalt for å gå inn med sårt tiltrengte midler. Hvis dagens aksjekapital garanterer for halve emisjonen, mangler det fortsatt 600 millioner som skal inn. Disse kommer med et betydelige risikopåslag, og det betyr en emisjon betraktelig under dagens markedskurs. For dagens eiere som også blir med betyr ikke det så mye siden de har kapitalen som trengs og vil oppretteholde sin prosentvise eierandel, men for alle andre aksjonærer, som har lastet opp det de er gode for og ikke kan delta i emisjonen, blir utvanningen enorm.
Og tro meg når jeg sier at emisjonen blir ikke satt på 21 kroner, DET er tåkelegging!! Klarer de å sette den over 15.50 kroner blir jeg imponert, blir det 13 - 14 kroner blir det som forventet. Alt under 13 kroner er fullstendig krise for troverdigheten til forretningsideen og verdiene denne transaksjonen forhåpentligvis er ment å innebære for aksjonærene.
Redigert 01.11.2018 kl 12:38

Rapportér innlegg

Vennligst skriv inn kommentar på hva du mener er upassende og trykk send. Dersom kommentar ikke er nødvendig, vennligst trykk send direkte.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.