Sjømat ‑ fiskeri og oppdrett

Fresh Prince
28.08.2020 kl 11:14 2419

Da nærmer det seg slipp av rapport 1 september. Vil anta at resultatet er ganske dårlig enn så lenge i likhet med sin direkte konkurrent Arnalax som hadde et markant resultatfall nå nylig (se salmar sin Q2-rapport for mer), men det er forventet mtp. at vi fremdeles er i oppstartsfasen. Blir spennende om de utdyper litt rundt disse 7000 ekstra tonn de fikk en provisional clearance for. Annet enn det har Ice fish holdt seg ganske bra siste uken i motsetning til mange andre lakseaksjer, så når lakseprisene øker igjen burde IFISH øke en god del. Så også på et annet forum at NRS også hadde rundt 32 000 tonn produksjon i 2017 og var da priset til over 5,7 milliarder i likhet med det Scottish Salmon Company var rundt 2019 da de ble kjøpt opp. Ergo, når IFISH kommer til å produsere i overkant av 30k tonn i løpet av 5-6 år så vil markedsprisen med stor sannsynlighet ligge på minst samme nivå, muligens høyere pga. price premium de får per dags dato. I mine øyne er Ice Fish Farm det tryggeste kjøpet med absolutt størst oppside på den norske børsen. Hvis jeg skal spekulere vilt kan det bli mulig at det kommer et merger-tilbud fra Arnalax der IFISH-aksjonærer får betaling i form av Arnalax-aksjer ettersom begge selskapene allerede er deleiere i smolt-produksjonen. Da vil Arnalax med IFISH bli den desidert største oppdretts-aktøren på Island. Dette vil trolig ikke skje før en god stund fremover da begge selskapene har fått senket kostnadene og effektivisert driften. Jeg er imidlertid usikker på om det er mulig at f.eks. Mowi, Lerøy, Bakkafrost eller lignende kjøper opp IFISH pga islandske reguleringer rundt krav om en viss prosent av islandsk eierskap.
Redigert 28.08.2020 kl 16:55

Rapportér innlegg

Vennligst skriv inn kommentar på hva du mener er upassende og trykk send. Dersom kommentar ikke er nødvendig, vennligst trykk send direkte.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.