Grønne aksjer

Reserven
10.09.2020 kl 00:06 4186

Etter å ha bodd over 35 år i Tyskland, og i de 20 første jobbet på hovedkontoret til Volkswagen i Wolfsburg, våger jeg påstanden at jeg har litt innsikt i hvordan store tyske firmaer operer og tenker. Ihvertfall vesentlig mer enn synsegjengen i norske media.

Mitt syn er at BASF ikke hadde investert EUR 20 millioner (NOK 213 millioner) i QFUEL hvis de ikke var 100% sikre på at QFUEL teknologien virker, at QFUEL teknologien er verdensledende, og kan noe som BASF ikke kan få til selv.

En kan spørre hvorfor BASF ikke bare forsøkte å kjøpe/sluke QFUEL?

Noen grunner til at jeg tror at de ikke forsøkte det:
• QFUEL ville blitt sure på BASF, og heller inngått partnerskap med BASF sin største konkurrent (Dow Chemical)
• Ville utløst budkrig med flere andre store petrokjemiske firmaer
   https://www.oilandgasmiddleeast.com/article-6235-worlds-10-largest-petrochemicals-companies
• De hadde risikert å få VITOL på nakken, og i verste fall at VITOL (sammen med andre) forsøkte et fiendtlig oppkjøp av BASF
   "There is always a bigger fish"

Redigert 10.09.2020 kl 00:09

Rapportér innlegg

Vennligst skriv inn kommentar på hva du mener er upassende og trykk send. Dersom kommentar ikke er nødvendig, vennligst trykk send direkte.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.