Gull og gruve

kfarestv
13.09.2020 kl 16:55 2302

Jeg har kjøpt en del aksjer i ETF'ene til Sprott, junior og senior miners. Jeg ser på alt fra klimaendringer til en nedsmeltende økonomi, stadig større ulikheter i verden, måten sosiale mediaer river samfunn i stykker på, og tenker mitt. Egentlig tenker jeg at jeg burde holde fysisk gull, men jeg ser allikevel potensialet for en ny tiårssyklus før vi eventuelt får en skikkelig nedsmelting. Denne tiårssyklusen tror jeg økonomien blir båret frem av råvarer. Metaller, olje, agrikultur, energi. Tech tror jeg vil bli langt mindre viktig, fremover. Overkonsum og unødvendig konsum, håper jeg får ett nådestøt. Det vil bli strengere reguleringer av selskaper som Facebook, Google og Amazon for å beskytte oss mot AI'er som stadig blir smartere, og bedre i stand til å utnytte psykologiske hull i menneskers sinn (Flat Earth, Anti-vax, Pizzagate, Antifa for å nevne noe). Se "The Social Dilemma" på Netflix. Jeg ser for meg større beskatning av rikdom og økt nasjonalisering. Økt bygging av infrastruktur, samtidig som samarbeid vil utvikles over landegrenser ut av nødvendighet. Det vil kunne handle om matvarer, medisin, pengesystemer (ref The Great Reset fra World Economic Forum). På mellomlang sikt, tror jeg det vil lønne seg å eie faste verdier. Men det kan hende jeg tar feil og at vi vil klare å løse alle utfordringene vi står foran i hvilket tilfelle det uansett ser ut som at gull er i en langsiktig bull trend, og med nullrenter og pengestimuli tror jeg er positivt for gull på både kort og lang sikt. Etter en konsolidering som kan vare noe lenger, tror jeg vil vil se en skarp reaksjon oppover.

Det jeg er mer usikker på, er hvordan dollaren vil oppføre seg i forhold til NOK, og det har jo konsekvenser det også. Hvordan jeg skal hedge mot det vet jeg ikke helt. Kanskje emerging markets, de vil jo straks gjøre det bedre når gjelden i USD blir mye lettere å betale.

Mine to øre.
Redigert 13.09.2020 kl 17:30

Rapportér innlegg

Vennligst skriv inn kommentar på hva du mener er upassende og trykk send. Dersom kommentar ikke er nødvendig, vennligst trykk send direkte.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.