Handel

Rhods
15.09.2020 kl 09:57 4053

Litt personlige betraktninger om aksjen frem mot ca Q2-2021.. Selv med avtagende kortbruk og generell handel nå på tampen tenker jeg XXL gjør et sterkt Q3. Sommeren 2020 var den store campingsommeren og komme-seg-ut-i-marka og opp-på-fjellet sommeren. Jeg var selv mye på tur og møtte og snakket med hyggelige landsmenn hvor enn jeg gikk. Mange erfarne fjellfolk, men også mange nybegynnere og ofte hele familier, stor og liten, med riktig utstyr. Det kan ikke være noen tvil om at omsetningstallene til XXL i og rundt fellesferien er knallsterke sammenlignet med tidligere år. Q4 henger jo alltid til en grad i vinterværet. Jeg tror dog at julen og julehandelen, som det meste i 2020, blir annerledes enn tidligere år. Året har skapt nye vaner og nye interesser, mange har erfart gjennom bruk hva de mangler av utstyr, andre vil oppgradere og andre igjen vil inspirere andre til å oppleve det de selv har opplevd. Kun synsing fra min side men jeg blir ikke overrasket om sportsutstyr blir en stor vinner under juletreet i år. Dette har også med forberedelser til en ny vår og sommer å gjøre, og folks forventninger til dette - som vel ikke usannsynlig fortsatt er tynget av koronateppet, mest sannsynlig mer enn vi opplever akkurat nå. Uansett utsikter mtp vaksiner tror jeg mange vil innfinne seg med en runde 2 av norgesferie da majoriteten ikke vil bestille utenlandsturer før det kjennes helt trygt igjen. Det finnes så klart mange variabler som kan påvirke handel i vinter, om f.eks skitrekkene blir stengt ned vil mange dreie mot randone/toppturer og langrenn, men det vil igjen bare generere et nytt utstyrsbehov. Om vinterværet i tillegg skulle slå til vil det så klart være veldig positivt for XXL. Ellers legger jeg merke til i min egen omgangskrets at mange har rigget seg med treningsrom hjemme. Det kan jo være helt tilfeldig og grunnlaget for å trekke noen linjer fra mitt lille statistiske grunnlag er syltynn, men ikke utenkelig at dette er en trend vi når ser. Folk ønsker forutsigbarhet ifht egen helse og treningsmuligheter. Ser man så mot våren og sommeren 2021 har mange av oss innsett at det blir ny norgesferie, og den skal vi være forberedt på! Bestillingene av utenlandsturer vil så lenge pandemien ikke er avblåst drøye i det lengste, og da ligger det til rette for nok en vår med knall omsetningstall for XXL og en stadig større befestning av den pågående friluftsbølgen i Norge.
Redigert 21.01.2021 kl 02:37

Rapportér innlegg

Vennligst skriv inn kommentar på hva du mener er upassende og trykk send. Dersom kommentar ikke er nødvendig, vennligst trykk send direkte.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.