Shipping

Sjanten10
16.09.2020 kl 21:17 4032

Shortregisteret viser nettopp det som ordlyden sier. Hvor mye noen er short. Tenkt engelsk. Being short, betyr at man mangler noe. Altså man mangler aksjene, man har lånt de fra noen også har man da solgt de. Hvis de reduserer sin short posisjon så betyr det at de har kjøpt tilbake aksjer for å innfri noen av aksjene de har lånt (som de er short med).

Man kan også formulere en shortdekning i en % del av total tilgjengelig aksjer, f.eks 5% som indikerer at 5% av aksjene har blitt lånt bort, solgt og må innfris på ett tidspunkt.

Som andre lån er det da vanlig å måtte betale en rente for å låne disse aksjene man selger.

Trenger man å forstå shorting eller shortregisteret for å investere i enkelt aksjer? Nei mener jeg hvis man baserer seg på fundamental kvalitativ analyse av aksjen. Da spiller det egentlig lite rolle hvor mye av aksjen er blitt shortet hvis man mener caset er solid. Dog bør man stille seg spørmål hvis det er mange som shorter aksjer om hvorfor er det mange som gjør nettopp dette. Dette kan jo bety at det er mange som ikke har tro på aksjen, noe som kan indikere en nedgang ettersom det er nettopp dette shorterne satser på. Men smaken er som baken. Der noen ser gråstein ser andre gull så derfor trenger dette ikke å bety noe.

Jeg er long i FRO og blir sittende. God avkastning i form av utbytte så langt. Oljehandelen kommer til å eksplodere når vaksine rulles ut. Jeg tror gevinsten i frontline blir veldig fin utover vinteren/våren.

Kan nevne at jeg har også aksjer i Auss, Kahoot, Kitron, Kalera, Targovax og Ocean Yield. En spennende portefølje som jeg tror kommer til å gi en solid gevinst de neste 6-10månedene (mange av de er allerede i god pluss allerede).

Rapportér innlegg

Vennligst skriv inn kommentar på hva du mener er upassende og trykk send. Dersom kommentar ikke er nødvendig, vennligst trykk send direkte.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.