IKT og Tech

Reserven
IDEX 08.10.2020 kl 01:11 1071

Rart at IDEX ikke steg betydelig på gårsdagens melding om at Thomas M. Quindlen blir nytt styremedlem. Mitt syn er at meldingen er den mest positive og viktigste i hele IDEX sin historie, med betydelig sannsynlighet for at IDEX får et større marked for kort med sensor i USA. For første gang er jeg imponert over noe IDEX har fått til. Er TrustedBio konkurransedyktig med FPC på pris og kvalitet, kan IDEX ha et forsprang på FPC.

Frankrike er sannsynligvis det eneste landet i Europa med et marked for kort med sensor. Har med korthistorien å gjøre, at Frankrike og franskmenn er litt spesielle, sære og stolte. Tror at det var franske banker som først i Europa innførte et felles nasjonalt bankkort med magnetstripe (i 1967), som både var debetkort og kunne brukes i minibankene til "alle" landets banker, under navnet Carte Bleue.
https://en.wikipedia.org/wiki/Carte_Bleue

Da jeg tidlig på 1970-tallet var på interrail, så jeg i Frankrike mye reklame for Carte Bleue og minibanker, men ikke noe tilsvarende i noen av de andre Europeiske landene vi var innom. Selv hadde vi reisesjekker og cash. Tror de i Frankrike ser kort med sensor som en naturlig evolusjon av sitt Carte Bleue, først med magnetstripe, så med CHIP fra 1992, og nå med sensor.

Synchrony skriver om seg selv:   «Synchrony is the largest issuer of private label credit cards in the U.S.»
https://www.synchrony.com/financial-fact-sheet.html

Min forståelse av det er at Synchrony er største utsteder av EGENMERKE kombinert kreditt- og lojalitets-kort i USA. Dvs kredittkort som selskaper utsteder i eget navn, og som vanligvis kun kan brukes til å handle (på kreditt) hos det selskapet. Kan ta feil, men tror det er et spesielt US og Amerika[hele kontinentet] fenomen.

Slike kredittkort som f.eks. IKEA og Walmart har, sistnevnte utstedt av Synchrony:
https://www.synchronycredit.com/eSecurity/Login/login.action?clientId=walmart&accountType=generic&langId=en
https://www.walmart.com/cp/walmart-credit-card/632402
https://www.ikea.com/us/en/customer-service/services/finance-options
https://www.ikea.com/ms/ar_QA/customer_service/ikea_card/IKEA_card.html

Når Synchrony er en kortutsteder, vil de helt sikkert pushe kort med sensor på sine kunder. Først til noen få utvalgte kunder med profilerte og innflytelsesrike brukere med høy inntekt og god økonomi, hvor IDEX, kortprodusenten og Synchrony i fellesskap evt tar merutgiftene for kortene. Det gjelder å skape et marked for kort med sensor, som disse brukerne lovpriser, og det må være hele grunnen til at Quindlen er valgt inn i IDEX styret. Blir kort med sensor en suksess hos noen få utvalgte kunder, vil andre følge etter. Til slutt kan det skape et press for at kortselskapene også følger etter, slik at det i USA blir et massemarked for hundretalls millioner av kort med sensor.

Seff kan det slå feil. Kortene går lett i stykker, i fylla og andre situasjoner misbrukes kortet hvor PIN ville ha forhindret misbruk, self-enrolment virker ikke, eller lar seg lett kapre av kriminelle som stjeler kort sendt i posten, er mer showoff enn sikkerhet, mindre miljøvennlig enn kort uten sensor, etc, osv.

Blir kort med sensor en suksess i USA som gir mindre bruk av mobilbetaling, blir det interessant om det skaper en polarisering mot Apple og andre som pusher mobilbetaling som de selv tjener på med egne mobile betalingsløsninger som Apple Pay. Vet at Apple tilbyr et fysisk kort som nødløsning, og for bruk på terminaler uten NFC. Men hele Apples forretningsfilosofi er at kundene skal bruke iPhone og andre Apple produkter til ALT, ikke surre rundt med fysiske kort, blodtrykksmålere, pulsmålere, analoge armbåndsur og kassettspillere, for å nevne noen eksempler. Ser for meg at Apple markedsfører at fysiske kort (med sensor) er for "menn med hatt" og andre sidrompa grupper, mens mobilbetaling er for de unge dynamiske og heldigitale.

P.S.:
Er fortsatt ikke IDEX aksjonær.

Redigert 08.10.2020 kl 02:06

Rapportér innlegg

Vennligst skriv inn kommentar på hva du mener er upassende og trykk send. Dersom kommentar ikke er nødvendig, vennligst trykk send direkte.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.