Shipping

Visjonæren
12.11.2018 kl 20:55 5004

https://norgeskart.no/#!?project=seeiendom&layers=1002,1015&zoom=11&lat=6764885.48&lon=-52700.22

Her kan luftlinjeavstander måles. Det er 4500 meter fra Ådneset til Arneset tvert over fjorden. Ådnesflua ligger ca 350 meter fra land.
NRK Dagsrevyen mente i kveld at kollisjonen skjedde 750 meter utenfor Ådnesflua. Ting kan tyde på at det er minst 1000 meter. VGs papirutgave har i dag trykket kartet med skipsposisjonene. Kollisjonsstedet har ca 30 % av fjorden vest for seg, og ca 70 % øst for seg. Om ikke hhv. 1/3 og 2/3.

Jeg synes losen på tankbåten opptrådte eksemplarisk.

De som skal få meg til å tro at dette var en ulykke vil slite forferdelig. For meg tyder ingenting på at dette var en ulykke. De måtte antagelig krysse kurs for å få til kollisjonen ordentlig. Og la den skje ganske langt bak på båten. De visste at en evt. svakt styrborddreiet tankbåt i såfall bare ville få en marginalt bedre tangeringsvinkel vis a vis anker og skrog. Skaden var over vannlinjen. Det var dermed ikke fare for å skipet ville synke.

https://www.aftenposten.no/norge/i/m6l1yg/Har-35-ars-erfaring-med-skader-pa-skip--Jeg-tviler-pa-at-dette-blir-bat-igjen
Som jeg skrev 0218 er nok fregatten gone. 20 - 25 % av den stikker over saltvannet.
Den er med sine 5000 tonn ikke såååå tung. Det burde gå an å hente den rimelig raskt. Og det ser ut til at den har kommet enda lenger ned i vannet nå.
Det fins bl.a et hollandsk spesialfartøy med to skrog. Om dette er aktuelt her. skal ikke jeg si for sikkert. Vi har Concordia i Italia. Den var mye større og tyngre.
Hvorfor ble ikke Ingstad kjørt eller tauet inn på Sture el. lign. sted ?
Redigert 12.11.2018 kl 21:25

Rapportér innlegg

Vennligst skriv inn kommentar på hva du mener er upassende og trykk send. Dersom kommentar ikke er nødvendig, vennligst trykk send direkte.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.