Finans

vegle
14.11.2018 kl 11:46 5349

Omans,

Du skriver at økte renter og fravær av kvantitative lettelser er mer en normalsituasjon, og at frykten for dette kan gi nedgang i seg selv en periode.

Spørsmålet jeg stiller meg er om det ikke er en reell og rasjonell frykt som utspiller seg. Historien har jo vist tidligere at økte renteutgifter velter private husstander, selskaper mv. Det skal nevnes at corporate debt i USA ligger i samme segment som det tidligere har gjort like før resesjoner.

Det henger imidlertid sammen med “vekst” – som du selv er inne på. Veksten må defineres og gjenspeile oppgangen. Markedenes siste tids oppgang gjenspeiler iallfall “vekst,” gitt at markedet har steget. Men på hvilket grunnlag har markedet steget? Har det steget fordi Coca-Cola og Apple har solgt varer over all forventning, eller har det steget fordi tilbakekjøpsprogrammer har redusert antall utstående aksjer i så stor skala at det faktisk påvirker resultatsesongene generelt sett?

Jeg tror nok det er en god blanding av dette – og helt sikkert en rekke andre aspekter som jeg ikke har oversikt over. Jeg ønsker likevel å peke på at:

Bare i 2018 har det i det amerikanske aksjemarkedet blitt kjøpt tilbake egne aksjer for $ 1 trillion – den totale verdien på det amerikanske aksjemarkedet var i april ca $ 34 trillioner. I tillegg har skatteletter økt inntjening “etter” skatt – selskapene i seg selv har ikke økt salget / inntjeningen.

I tillegg sies det at det amerikanske bondmarkedet – som skal være av betydelig større verdi enn aksjemarkedet vil lide av økte renter gitt at corporate debt på nåværende tidspunkt er på rekordnivåer.

Gitt posisjonen min har jeg nok et ørlite snev bearbias – så ærlig må jeg være. Men jeg er ikke permabear. Jeg har i lang tid indekstradet både på long- og shortsiden, men sitter nå fast. Jeg har vært med såpass lenge at jeg vet at jeg høyst sannsynlig vil komme ut av handelen uten tap - eller i det minste uten nevneverdig tap.

Jeg tror iallfall ikke at “this time is different”. Hvorfor skal dette sekulære bullmarkedet vare i 4 – 5 år til – eller 2 år? Jeg leser argumentet ditt om forward P/E, men vil dette overvinne mer bearish tone i ledende indikatorer, generell makroøkonomi - for ikke å snakke om tilnærmet risikofrie, amerikanske rentepapirer som stadig nærmer seg forventet avkastning i aksjemarkedet? Hvorfor skal markedet stige når både private forbrukere og selskaper etter hvert får færre dollar mellom fingrene som følge økte låneutgifter.

Jeg vil avslutningsvis ha på det rene at jeg setter stor pris på dine bidrag generelt på forumet, og at mine kritiske spørsmål heller mot at jeg ønsker å forstå. Det er på ingen måte ment som noe angrep. Jeg skulle gjerne hatt din markedsforståelse de siste årene – det ville gitt god avkastning dersom en var investert i “markedet”.

Hvilke elementer har du med i din risikoanalyse – hvordan drøfter du bull / bear i markedet nå , og hvordan konkluderer du?

Rapportér innlegg

Vennligst skriv inn kommentar på hva du mener er upassende og trykk send. Dersom kommentar ikke er nødvendig, vennligst trykk send direkte.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.