Offshore

really
16.11.2018 kl 00:07 2122

Det er mange måter å regne verdi på, villig kjøper eller markedsverdi er bare en av dem. Skulle skipsverdiene vært basert på den hadde nesten ingen av selskapene i bransjen hatt egenkapital og avskrivningene vært massive. Det er tydeligvis mer vanlig å estimere en cashflow og diskontere.

Og 5198, kan være lurt å ta av seg solbrillene, det var ikke urealiserte valutatap som ødela Q3 resultatet for DOF, det var realiserte tap. Men det er fortsatt engangseffekter og med styrket BRL etter Q4 kan effekten bli motsatt i Q4.

Jeg er litt overrasket over marcos bombastisk negative syn på PSV og AHTS. Det er vel fortsatt slik at skip må holdes ved like og klasses med jevne mellomrom. Det koster fortsatt penger å ha dem i opplag, og mer når de skal startes opp igjen. Og går de på for lave rater over tid vil det på et tidspunkt lønne seg å skrote selv relativt nye skip. Kanskje ikke de som var dyrest å bygge, men det er mye gammelt også. Klart et vil hjelpe. Og skal et skip tas ut av opplag må raten opp, ellers koster et mer enn det smaker.

Jeg tror du har rett ut fra et markedssyn, det vil være rikelig med skip i markedet lenge. Men finansielt vil ratene måtte øke skal det være kompetente organisasjoner som leverer disse tjenestene. Eller som det sies, kompetanse er dyrt, men prøv inkompetanse..

Rapportér innlegg

Vennligst skriv inn kommentar på hva du mener er upassende og trykk send. Dersom kommentar ikke er nødvendig, vennligst trykk send direkte.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.