Farma

m73102
17.11.2018 kl 14:16 6232

The Power- det er riktig at kursen i dag er kr 38, det er prisen noen er villig til å kjøpe/selge for nå. På lik linje som når kursen var kr 63 for en liten stund siden. Er ikke hele hensikten når en investerer å finne ut hva aksjen vil være verdt i morgen, 1 år, 3 år avhengig av tidsperspektivet enn setter? De som klarere å forutse kursen fremover, er best egnet til å tjene penger/unngå tap. Her må en selvfølgelig ta med i betraktningen risikoen/sannsynligheten for at noe vil inntreffe. Det er vanskelig å treffe bunnene/toppene - men dersom en har et lengre perspektiv og ikke driver med daytrading, er det ikke like prekært om en treffer bunnen - dersom en har stor tro på at kursen vil være mye høyere en gang i fremtiden.

PHO har utviklet et unikt produkt som i dag har fått de nødvendige godkjennelsene - har relativt nylig kommet ut på markedet, PHO har invester mye for å klargjøre produktet for salg i USA, det er et stort marked (dessverre er det mange som får blærekreft og som ønsker å ha tilgang til de beste produktene), de har fått på plass en CEO veldig nylig som er veldig godt kjent med hvordan en skal videreutvikle et selskap som er i den situasjonen PHO er i dag, CEO har brukt kr 600 000 på å kjøpe seg inn i PHO. Q3 var etter mitt syn som forventet, PHO er i vekst og vil fortsette og vokse, og jeg mener at PHO er i en bedre posisjon i dag enn ved Q2. Det er riktig at PHO har falt med nesten 40 % - og dersom jeg hadde ment at det var fundamentale årsaker til kursfallet, at PHO så mørkere på fremtidsutsikter (gitt en dårligere guiding) og innsiderne hadde begynt å selge - ville jeg vært mer skeptisk. Jeg kan ikke se at det er tilfellet - og mener at mye av kursfallet skyldes misforståelsen med guidingen i børsmeldingen, shortingen fra MV, stop loss/tvangssalg. I en aksje som PHO med relativt få aksjer, liten omsetning er det relativt enkelt å få til store kursutslag.

Basert på ovennevnte mener jeg kursfallet gir en enda større kjøpsmulighet. Det underbygges av innsidekjøpene og det som fremheves i kjøpsanbefalingene som har kommet etter Q3 - ref også uttalelsene fra Einarson i podkasten.

På dagens kurs anser jeg risikoen for å være minimal - selv om guidingen fra Q3 2017 skulle opprettholdes (hvilket for meg er helt usannsynlig), dvs at PHO vil totalt for alle markedene ha en omsetning i 2020 på ca kr 300 mill og gå med overskudd, forsvare dagens verdi på ca kr 850 mill (inkl 95 mill i kontanter) og være en kjøpskandidat. Men hva vil kursen være dersom den nye guidingen økes med f.eks. 50%, 100 % eller 200 %? Her må en selv gjøre sine vurderinger ift fremtiden til PHO - tenke over hva kursen vil være fremover hvis ulike scenarioer inntreffer (vurdere risikoen/sannsynligheten). Det blir i alle fall feil å si at en ikke skal investere kun fordi kursen i dag er 38 og har hatt et kursfall på 40 %. Spørsmålet er hva kursen vil være fremover, f.eks etter den nye guidingen? Mener du at den vil være lavere - hold deg unna. Tror du kursen vil være mye høyere - og anser risikoen for å være liten - bør du investere. Men for å tjene penger i aksjemarkedet må du være i forkant og treffe oftere enn du bommer:) Det hjelper ikke alltid å følge trenden, dvs. kjøpe når aksjene skyter fart og foreta panikksalg når kursen faller. Da vil en på sikt tape (kjøpe på topp/selge på bunn). Her må selvfølgelig som nevnt ta med i betraktning risiko/sannsynlighet. Det vil ofte være en tålmodighetsprøvelse - og det er viktig at en holder borte mye av forstyrrelsene som kommer her på HO (gjelder både haussing/baissing). Stol på deg selv - følg strategien/planen (gjør nødvendige korrigeringer underveis når forutsetningene endrer seg).

Som dere sikkert skjønner mener jeg, dersom en har et litt lenger perspektiv enn morgendagen, at PHO på dagens kurs er et meget attraktivt kjøp og at risikoen er minimal. Lykkes PHO fullt ut, tør jeg ikke tenke hva kursen til slutt vil kunne havne på, og det vil derfor ikke ha noen betydning om en har kjøpt på kr 38, 48 eller kr 33. Selv om jeg har gjort mine egne objektive vurderinger før jeg gjorde mitt valg om å investere - så må dere husk at jeg nå er aksjonær i PHO. Dere må derfor ta det med i betraktning når dere leser dette - og skal gjøre opp deres egen beslutning om det er verdt å investere i PHO.

Lykke til!
Redigert 17.11.2018 kl 14:19

Rapportér innlegg

Vennligst skriv inn kommentar på hva du mener er upassende og trykk send. Dersom kommentar ikke er nødvendig, vennligst trykk send direkte.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.