Handel

thomasb
16.11.2020 kl 14:18 3554

Uttaler meg utelukkende fundamentalt her.

Nytt siden XXL nådde sin foreløpig topp:
1. Leverte et meget godt Q3 - bedre enn de mest optimistiske analytikerne på lønnsomhet, men marginalt bak på omsetning(var noe for forsiktige på innkjøp en periode). Mange tok gevinst på tallene og startet med det aksjens nedtur.
2. Vaksine-nyheter - Mange tenker at Koronaeffekten i retail blir borte umiddelbart i det en vaksine viste seg å fungere - selv tenker jeg at vaksinene får samfunnsmessig effekt heller senere enn tidligere enn man har kunnet håpe på. Ser forskningsrådet og vaksineprodusenter uttaler at de forventer Koronarestriksjoner ut 2021 i Europa. Reising vil neppe ta mye av ila 2021. Så tenker jeg også at XXL sin medvind fra Korona varer betydelig lenger enn det jeg hadde planlagt ved mine XXL kjøp.
3. Nedstengning Østerrike. Dette skjedde også mars/april. Nå er det snakk om 3 uker - normalt en omsetning på ca 40 MNOK i omsetning i den perioden av totalt forventet ca 2.800 MNOK i kvartalet. Altså maks 1,5% av totalomsetning i kvartalet, men som delvis vil kompenseres av netthandel der XXL har en større markedsandel i Østerrike enn i det fysiske markedet - ingen finansiell betydning å snakke om i følge selskapet.
4. Foreløpige retailtall for Q4 ser veldig gode ute - bedre enn de fleste drømte om, grunnet økte Koronarestriksjoner i perioden etter litt svakere Koronaeffekt-trend mot slutten av Q3.
5. En veldig tidlig vinter har vi ikke fått - og er vel det eneste egentlige fundamentalt negative for XXL som jeg har merket meg.
6. Storeier solgte 1 mill av 36 mill aksjer - de som følger med vet jo litt om hvorfor han selger og som ikke har noe mer XXL å gjøre - men behovet for likviditet.

Jeg synes prisen på aksjen er veldig attraktiv der den er nå, og tør ikke selv vente på ytterligere nedgang.
Redigert 21.01.2021 kl 06:57

Rapportér innlegg

Vennligst skriv inn kommentar på hva du mener er upassende og trykk send. Dersom kommentar ikke er nødvendig, vennligst trykk send direkte.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.