Offshore

24.11.2018 kl 03:53 3913

Ifølge 18Q3 så skal DOF betale 3.072 MNOK frem til 19Q4. Av dette er 1.756 MNOK vanlige avdrag og 983 MNOK er "balloons" som skal betales i juni og juli 2019. De resterende 333 MNOK er kortsiktig gjeld. Ved siden av gjelden kommer også renter på disse beløpene. (Note 9)

DOF har frem til i dag betalt sine normale avdrag og renter, så hvorfor de ikke skulle klarer det i de neste 12 mnd. vet ikke jeg. Spesielt når vi også vet at Backlogen for 17Q4 og hele 2018 var rapportert i 17Q3 til å være på 6.129 MNOK, mens backlogen for 18Q4 og hele 2019 er rapportert i 18Q4 til å være på 6.259 MNOK. Eller sagt på en annen måte en økning på 130 MNOK (Tallene her inkluderer ikke opsjoner). Videre har DOF ett par interessange ess i ermet, nemlig to high-end MPOW fartøy (Begge med hovedformål: Well stimulator). Fartøyene det er snakk om er Skandi Vitoria og Skandi Niteroi som ligger i opplag pr. i dag og som har lagt i opplag i det meste av 18Q3. Kommer disse seg ut på oppdrag, så snakker vi om to fartøy som hver seg vil kunne generere alt fra 150.000 dollar dagen og oppover. Men ønsker en å svartmale fanden på veggen så kan en påstå at ratene i 2019 vil falle tildels kraftig i forhold til ratene vi har sett i år, og at DOF ikke får en eneste kontrakt i spot markedet mv. Den som ser glasset halvtomt finner alltids noe negativt hvis de vil. PS! De kontraktene DOF kjempet om og tapte på målstreken var trolig for Vitoria og Niteroi og når DOF prater om å konkurrere om større kontrakter så er det trolig disse to fartøyene som det igjen prates om.

Så kort sagt vil jeg tro at DOF fortsatt vil klare å betale avdrag som de har gjort frem til i dag, og da forsvinner 1.756 MNOK fra regnestykket og vi står igjen med 1.316 MNOK. I seg selv ett skremmende høyt tall, men når vi vet at 983 MNOK er ballonger som skal betales, så er jeg ikke redd i det hele tatt. "A balloon loan is a type of loan that does not fully amortize over its term. Since it is not fully amortized, a balloon payment is required at the end of the term to repay the remaining principal balance of the loan (Investopedia)". Når vi vet dette så er det lett å forestille seg at DOF i dette tilfellet har flere valg. Er inntjeningen god nok, så kan de bare betale ballongene og ferdig med det. Tjener ikke DOF nok til å betale disse ballongene fullt ut, så kan de gå til banken(e) og refinansiere lånene. Slik at DOF istedet for å betale ballongene ut, fortsetter å betale vanlige avdrag med renter på lånene i en noe forlenget periode. DOF har bevist at de kan betale slike avdrag og renter gjennom hele denne vanskelige tiden så det vil trolig ikke være noe større problem for selskapet denne gangen heller. Vi snakker tross alt ikke om nye lån, men om forlengelse av eksisterende avdrag og renter. Dette er forresten noe DOF allerede har gjort i DOF Subsea, hvor selskapet har refinansiert lån på to av fartøyene der (Referanse 18Q3 presentasjonen).

Så da snakker vi i realiteten om den kortsiktige gjelden på 333 MNOK. Dette er en "credit facilities" som selskapet har brukt. "A credit facility is a type of loan made in a business or corporate finance context, including revolving credit, term loans, committed facilities, letters of credit and most retail credit accounts (Investopedia)". Om DOF er i stand til å betale ned 333 MNOK uten å gå i minus vet jeg ikke, det får 2019 vise. Investopedia definerer en "Revolving credit" som "Revolving credit is a line of credit where the customer pays a commitment fee and is then allowed to use the funds when they are needed". En slik kassekreditt behøves strengt tatt ikke å betales ned i 2019, så lenge DOF betaler renter og minimums innbetalinger så står selskapet fritt til å disponere denne kreditten (forbehold om at DOF ikke har gjort en annen type avtale rundt dette).

Når det kommer til hvor mye free cash DOF har så burde det være nok å vise til note 9 i 18Q3. Her står det "DOF ASA Group shall have a book equity higher than NOK 3.000 million, free cash deposits shall at all times be minimum NOK 500 million excluding DOF Subsea AS (and it's subsidiaries) and market value of the vessels on aggregated level shall at all times be higher than 100 % of outstandig secured debt.". Videre i står det "Per 30.09.2018 the Group's is in complience with its financial covenants". Så da er det vel enkelt DOF ASA har ett absolutt minimum av 500 millioner med "free cash" og ikke rundt 400 millioner som det påstås her. Hvor mye de nøyaktig har bryr jeg meg mindre om akkurat no.

PS! DOF tjente 7.376 MNOK i 2017 og hadde driftskostnader på 5.089 MNOK. Noe som ga en operasjonell fortjeneste på 2.287 MNOK. Tap etter skatt ble på 1.355 MNOK. Men tar du vekk avskrivning, nedskrivning og urealiserte tap (som i 2017 var positive), som var på 2.168 MNOK, så får vi ett positivt tall på 813 MNOK. Avskrivninger og nedskrivninger er viktige med tanke på evnen til å fornye flåten, men i dagens marked så tror jeg ikke du finner mange som går med tanker på å låne penger mv. for å bygge nye skip. Så tar en vekk disse to samt uraliserte tap så står en igjen med PENGER I KASSEN. I overkant av 800 MNOK er kanskje ikke mye, men det er 60 prosent høyere enn 500 MNOK, så.....

Uansett må enhver selv prøve å bruke hodet for å komme frem til hva en mener. Er glasset halvfullt så vil jeg si hold på det du har, følg med og kanskje også kjøp. Men er enig i at skulle oljeprisen fortsette ned en stund til så kan det fort - på kort sikt - gå lenger ned. Men som en megler sa på CNBC i går, det skal ikke mer til en EN god nyhet innen energimarkedet før dette snur og stiger kraftig. Så vente kan vise seg om 14 dager å ha vært smart men også dumt. Kun tiden vil vise. Er du en som mener glasset er halvtomt så forstår jeg strengt tatt ikke hvorfor du har investert i energi aksjer i det hele tatt. Dette er aksjer med forholdsmessig høy risiko for tiden og hvis du lar deg lett skremme så burde du finne tryggere aksjer og så holde deg til disse i stedetfor.

Uansett ingen kan si med sikkerhet om DOF kommer til å komme med en emisjon i løpet av våren 2019, men ut fra tallene og det selskapet selv har sagt samt sier, så trenger selskapet ikke å gjennomføre dette no. MEN er enig i at hvis en sjanse til å f.eks. kjøpe en større andel i DOF Subsea til meget attraktive priser dukker opp, så kan det hende at en emisjon vil komme. Men i ett slikt tilfelle så øker også verdien i DOF ASA og selv om det er flere aksjer å fordele verdien i selskapet på, så er også verdien på selskapet steget så mye at de kansellerer ut hverandre eller også at verdien på aksjene (selv om det er flere) øker.

Rapportér innlegg

Vennligst skriv inn kommentar på hva du mener er upassende og trykk send. Dersom kommentar ikke er nødvendig, vennligst trykk send direkte.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.