Offshore

xile
18.11.2020 kl 13:42 3108

Etter en lang og omstendelig prosess har offshorerederiet Solstad Offshore nylig gjennomført en finansiell restrukturering. Den har medført at gjelden er kuttet med opp mot 10 milliarder kroner, men rederiet har fortsatt noe rundt 23 milliarder kroner i gjeld. I tillegg er det tilført noe ny og frisk egenkapital. For en stor del skyves også forfallene på den gjenværende gjelden.

Det hele er jo for så vidt en god nyhet for rederiet. Og Solstad Offshore-aksjen har gått som en kule på Oslo Børs den siste tiden. Fra en bunn på 2,84 kroner 4. november har aksjen steget til 7,45 kroner i skrivende stund. Dermed er egenkapitalen i offshorerederiet verdsatt til samlet i underkant av 558 millioner kroner.

LES PÅ E24+
«Nye» Solstad Offshore verdsettes til over 30 milliarder for mye
Hva gjør så restruktureringen med den finansielle situasjonen for Solstad Offshore? I prospektet som selskapet har utarbeidet blir hovedpunktene i balanseregnskapet for andre kvartal justert i forhold til om restruktureringen da var gjennomført. Den totale gjelden ville ha gått ned fra 35 milliarder kroner til knappe 23,4 milliarder. Likviditeten ville vært vel 1,4 milliarder høyere på drøye 2,7 milliarder. Den bokførte egenkapitalen ville økt fra minus syv milliarder til pluss 5,5 milliarder.

I forhold til den bokførte egenkapitalen, fremstår jo da isolert sett Solstad Offshore-aksjen som et kupp når den handles til kurser som verdsetter selskapet til 558 millioner kroner. Så enkelt er det imidlertid ikke.

For det første: En gjeld på over 23 milliarder kroner er fortsatt svært mange penger. For det andre: Markedet for Solstad Offshores skip er fortsatt blytungt. Ratene er lave og til dels under de direkte driftsomkostningene i spotmarkedet Skipene blir stadig eldre og taper seg i verdi.

Hvis man klarer å skille ut støyen den finansielle restruktureringen skaper i regnskapet som legges frem torsdag, vil det ganske sikkert med tydelighet vise hvor elendig den underliggende situasjonen egentlig er. Det er verdt å minne om at nettoresultatet for rederiet var på drøye tre milliarder kroner både i første halvår i år og i 2019. En del av dette skyldes nok valutatap på gjelden og ekstraordinære nedskrivninger på flåten, men det illustrerer at risikoen for nye store underskudd i milliardklassen er ganske stor.


Hvis man likevel ønsker å satse på Solstad Offshore-aksjen, må motivasjonen være at man har en tro på at markedet skal kunne komme tilbake til nivåer som gjør rederiet i stand til å betjene gjelden på 23 milliarder kroner på normalt hvis. Problemet med det er at det er få, om noen, tegn til at markedet skal bedre seg å gi rederiet tilfredsstillende inntjening.

Faren er at man må vente fryktelig lenge på en slik bedring i markedet. Markedet er fortsatt preget av lav etterspørsel og altfor mange skip. Og i ventetiden er det fare for nye restruktureringer som kan komme til å medføre nye runder med tilnærmet nulling av den eksisterende aksjekapitalen.
Redigert 21.01.2021 kl 07:07

Rapportér innlegg

Vennligst skriv inn kommentar på hva du mener er upassende og trykk send. Dersom kommentar ikke er nødvendig, vennligst trykk send direkte.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.