Eiendom

kator
19.11.2020 kl 10:44 7083

Om det skulle være slik at vi skal leve med boliglånsrenter på rundt 1,1 - 1,5% har ikke prisene i spesielt "forgjellede" Oslo fått tilpasset seg til dette nivået pga boliglånsforskriften - er min påstand. Uten den tipper jeg vi ville hatt 30-40% høyere priser. Så den har helt klart dempet presset. Men det er et stort spørsmål om hva som skjer med renten. Norges Bank har flyttet det de definerer som sin normalrente til intervallet 2-2,5% (den var rundt 5% for 10 år siden) - som tilsvarer boliglånsrente et sted rundt 3-3,5%. Mens boliglånskundene i bank skal tåle 6,5% i stresstester....Enig i at psykologi og forventninger er viktig - men i min vurdering rundt om jeg skal beholde eller redusere min bolig-eksponering er renten helt avgjørende - den er atomknappen i boliglånsmarkedet - som en klokere mann enn meg sa. Det sammen med tilbud/etterspørsel i nyboligmarkedet er for meg viktigere enn kortsiktige svingninger i psykologi/forventninger. De siste 3 10 årsperioder har boligprisene mer enn doblet seg hvert 10. år i Oslo. Jeg heller mot at dette fortsetter....med lav rente i 1-2 år til + minimal ferdigstillelse av nye boliger peker det mot sterk stigning i Oslo i 2021 og 2022. 2023 tørr jeg ikke spå - kommer som oftest en korreksjon etter sterk stigning - men tipper som sagt at 10 års syklusene fortsetter.
Redigert 21.01.2021 kl 08:03

Rapportér innlegg

Vennligst skriv inn kommentar på hva du mener er upassende og trykk send. Dersom kommentar ikke er nødvendig, vennligst trykk send direkte.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.