Offshore

25.11.2018 kl 23:52 2923

I forbindelse med DOF Subsea AS bruker DOF ASA "proportionate consolidation method of accounting for joint ventures" (18Q3 - Note 9). Beregningen etter denne metoden gjør DOF ASA ansvarlig for 65 % av DOF Subsea AS sine minimumskrav rundt free cash. Eller sagt på en annen måte. DOF ASA må ha 500 MNOK i free cash for å fylle kravene for DOF ASA. Videre må DOF ASA ha 325 MNOK (500 MNOK * 65%) free cash for å fylle kravene opp mot datterselskapet DOF Subsea AS (Siden DOF ASA eier 65 % av selskapet). Tilsammen blir dette 825 MNOK free cash som ett absolutt minimum for DOF ASA (Ett eksempel på oppsett mv. finner en under denne linken: https://corporatefinanceinstitute.com/resources/ebooks/investment-banking/jv-joint-venture-accounting-associates/)

Ifølge 18Q3 note 8 ser vi at DOF ASA har en "Total cash and cash equivalent" på 1.468 MNOK. Av dette er "Restricted cash" 274 MNOK og "Cash and cash equivalent (Free cash)" 1.194 MNOK. Legger en da inn 1.194 MNOK - 825 MNOK får DOF ASA en buffer pr. i dag på 369 MNOK. Men da glemmer vi en viktig hendelse. DOF Subsea AS gjennomførte 14 november 2018, ca. 6 uker etter at 18Q3 ble laget (30.09.2018), en vellykket plassering av ett nytt usikret obligasjonslån. Dette lånet var på 900 MNOK og av disse pengene har DOF Subsea AS kjøpt tilbake deler av eksisterende obligasjonslån. Tilbakekjøpene har vært på 35 MNOK i DOFSUB07 og 26 MNOK i DOFSUB08 (ref. DOF.no). Dette betyr at DOF Subsea AS sitter igjen med 839 MNOK. Dette betyr videre at i realiteten vil DOF ASA bli tilført en free cash, hentet fra lån på 65 % av 839 MNOK, som tilsvarer over 545 MNOK. Etter dette er free cash BUFFEREN på over 914 MNOK. Så jeg holder fortsatt fast på at DOF ASA har free cash på over 500 MNOK (Selv når du kun ser på bufferen).

Når det kommer til det siste obligasjonslånet pratet jeg med CFO Hilde Drønen DOF ASA og tilbakemeldingen var at dette obligasjonslånet skulle brukes til å refinasiere eksisterende obligasjonslån, noe som allerede er gjort, og videre til generelle selskapsbehov. I forhold til det siste så er tanken bl.a. tilbakebetaling av DOF Subsea AS obligasjonslån som forfaller i 19Q4 (100 MNOK) og i 2020 (408 MNOK), men at det ikke er aktuelt å betale ned disse obligasjonslånene før tiden. Så fremover så er det en god mulighet for at DOF ASA ser på disse pengene som en god/viktig buffer på free cash siden (for bekreftelse på dette foreslår jeg at en ringer Hilde Drønen. Hun er meget enkelt å prate med og har ihverfall til meg gitt både gode og informative svar hver gang).

Til slutt i forhold til free cash. Svaret mitt var i forhold til EMISJON og faren for dette. Ditt argument var at DOF ASA er i fare for å måtte gjennomføre en tvungen emisjon i 2019 pga. free cash situasjonen opp i forhold til inntjening. Jeg holde fortsatt på at ut fra tallene og ut fra det DOF ASA selv har sagt (bl.a. Hilde Drønen i samtale med meg) så trenger ikke DOF ASA å gjennomføre en tvungen emisjon i 2019. Ser foresten at Hilde Drønen ikke bare har sagt dette til meg (se "Dof. ASA -Kursmassakre" her på forumet). Om DOF ASA velger å kjøre en emisjon, på linje med den siste som ble kjørt på 60 øre, for å tilegne seg aktiva er fullt mulig. Ser DOF ASA seg tjent med å øke eierandelen i DOF Subsea AS eller å kjøpe fartøy til sterkt rabaterte priser, så er det vel naturlig å bruke emisjon. MEN som da tidligere sagt så vil en slik emisjon føre til flere aksjer men også større verdier så dermed vil verdien pr. aksje kunne bli tilnærmet lik (litt opp/ned må en alltids påregne)

I 2018 absorberte markedet over 30 fartøy (tatt ut av opplag). Dette ble gjort uten at ratene falt kraftig. Det eneste store avviket er noen ytterst få korte perioder. Resten av tiden har ratene vært tilnærmet like året før (se Westhore.no). Å sitte i dag å spå ratene til våren og utover året i 2019 anser jeg som en umulig oppgave. Hvor mange rederier som kommer i konflikt med lånevilkår og på det tidspunktet kanskje er teknisk konkurs, må selge og/eller skrape fartøyer mv er ett spennende moment. Hvem klarer å sikre seg lån mv. for å fylle kravene i ballastvannskonvensjonen som tredde i kraft i 2017, men som de ikke må følge før de går ut av opplag er ett annet viktig moment (PS! Pratet med Hilde Drønen om dette for ett år siden og DOF har full kontroll på dette). Hva med IMO 2020 kravene osv, osv. Her er så mange spørsmål som må besvares og som ikke jeg ihverfall klarer å svar på her og no. For min del er det heller ikke viktig (på kort sikt). Det viktige er om DOF ASA MÅ gjennomføre en emisjon eller ikke i løpet av 2019 og svaret mitt er at jeg tror at det pr. i dag ikke er nødvendig og dette støttes av ledelsen i DOF ASA også.

Aktivitetsnivået er stigende og ratene vil komme etter. Spørsmålet er hvor lenge vi må vente. Jeg tror 2019 vil bli spennende, men at vi må vente til 2020 før vi virkelig ser at tingene tar seg opp, også i forhold til rater. Men jeg har fulgt DOF fartøyene på Westshore.no og jeg må si at DOF er ett av de rederiene som virkelig klarer å ha ett forholdsvis høyt aktivitetsnivå på sine fartøy. Så jeg er optimist.

Rapportér innlegg

Vennligst skriv inn kommentar på hva du mener er upassende og trykk send. Dersom kommentar ikke er nødvendig, vennligst trykk send direkte.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.