Offshore

kuka
06.12.2020 kl 10:42 2467

Det er vel riktig som du sier ut fra det utgangspunktet, men en kan kanskje gjøre seg noen antakelser. Før eller siden, kanskje heller før enn siden, vil behovet for økt kapasitet i bransjen melde seg. Ikke nødvendigvis for aktiviteten øker, men rett og slett for at det ligger en rekke skip i opplagsbøyene, ikke bare Soff`s sine, som aldri vil bli bemannet som følge av elde/manglende oppgraderinger. Nå tar Soff sin del av nedtaket, og jeg har liten tro på at andre selskap skal unngå å ta sin del dersom de fortsatt skal ha kreditorene sin velsignelse. I neste omgang vil dette bidra til rateoppgang-, verdiøkning-, fornyet optimisme- og behov for fornyelse av bransjen.

Når vi er kommet til det stadiumet vil den reelle verdien av Soff-skipene materialisere seg. Hva disse vil være vil avhenge av alder og funksjonalitet. Jeg tror jeg ikke er langt unna fasiten dersom vi antar at 80 av de beste skipene til Soff vil ha en gjennomsnittpris på nærmere en mrd om de skulle ha vært erstattet med nybygg. Ut fra dette kan det beregnes pris på eksisterende skip avhengig av fremtidige vedlike-/oppgraderingskostnader. Tror vi ville bli overrasket over det tallet som ville fremkomme. Ja du har rett Soff sitter på en formue som i dag prises til tilnærmet null.
Redigert 21.01.2021 kl 03:55

Rapportér innlegg

Vennligst skriv inn kommentar på hva du mener er upassende og trykk send. Dersom kommentar ikke er nødvendig, vennligst trykk send direkte.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.