Industri

Hammers
07.12.2020 kl 21:09 4495

Adventstid - det er ventetiden før Jul!
Ventetiden før den store høytiden feires, før de fleste av oss er glade og før gavene deles ut!

Det samme løpet ser ut til å finne sted i VOW!
Trøsten er; Bare vent LITT til, så kan gavene pakkes opp!
Da får vi belønning for den tiden vi nå er inne i. Slik MÅ det bare bli etter alle høstens nyheter!
___________________________
Biogreen (ETIA-delen av VOW) sendte i dag ut noen beroligende ord til dem som abonnerer på deres nyhetsbrev!
Headingen var SVÆRT oppmuntrende. Vi anmodes om å ta det rolig og vente litt til (mine uthevninger nedenfor);

"There has NEVER been more exciting time for industry decarbonization. As usual, we've quite a lot to tell you about. Various sectors are moving fast towards reducing carbon emissions and our team have HANDS FULL of work to help this challenge. Here's the recent round of events that we are proud of to brighten up the winter days. HAPPY READING"!
https://mailchi.mp/c5329c16b313/spring-greetings-from-biogreen-4883966?e=f8af2992c5

Selvsagt ingen NYE nyheter her. Slikt børsmeldes først. Men en oppsummering av kontrakter og avtaler som er inngått for ETIA siden sommeren.
Som man ser; Positiv utvikling innen flere ULIKE sektorer (vertikaler). Mellom linjene leser man at det er STORE ting på gang over hele fjøla!

Personlig er jeg mest spent på hva Repsol medfører.
Selskapet som har besluttet å bruke ca NOK 58 MRD ila de kommende 5 år for å starte avkarbonisere av egen virksomhet.
Dvs ca 11,5 MRD pr år fra 2021 til 2026.

Som før nevnt; VOW børsmeldte i slutten av oktober at man inngikk en samarbeidsavtale med Repsol innen nettopp avkarbonisering!
Utrolig spennende - samtidig som ETIA sier at man har "hendene fulle" med oppdrag!

At kursen siger langsomt ned på tynt volum skal man ikke legge for mye vekt på.
Trolig aktører som benytter tiden uten meldinger og lavt volum til å manipulere kursen ned for lavere inngang.
Det finnes et mønster i den daglige handelen!

Selvsagt kan man redusere eget innehav i slike perioder for å trygge egne midler (ved følt uro).
Kanskje heller satse pengene på aksjer som stiger daglig uten noe som helst bakenforliggende.

Selskaper som ikke har noe operativ drift (QFUEL), som ikke vil ha det på mange år (AOW) - eller med drift man taper skjorta på (NEL)!
Felles for ALLE er at de er MILEVIS fra å oppnå fortjeneste på driften!

Man bør uansett ha en pen porsjon i VOW, for når det først løsner kommer kursen GARANTERT raskt tilbake!
Dette er et selskap med ordrebøkene fulle og som opererer i høymarginmarkedet mtp driften!
Det er noe helt annet enn de 3 selskapene jeg nevner over.

Som Trygve Hegnar stadig gjentar; Vannet har en tendens til alltid å renne nedover!
Med det mener han noe a la; Til slutt er det de solide selskapene som stikker av med seieren!

Hilsen Hammers.........som ikke har nevnt noe om cruisedelen.
Den som går for fullt mtp nybygg og ca 1,5 MRD i backlog. Ordre i pipeline til langt ute i 2027!

En vaksine er som kjent på trappene. Dvs si at tilnærmet normal cruisedrift kan komme i gang ila 2021.
Da vil VOW få i underkant av 1/3 av selskapet på fote igjen (Aftersales til skipene).

Etter mitt syn; 2021 ser ut til å bli et NYTT knall år for VOW! Det fordi BÅDE ETIA og SSHIP ligger an til å tjene store penger!
Dra lasset SAMMEN - og det i sterkt voksende markeder! Dette i motsetning til i dag da hele virksomheten har vært redusert.
ETIA har vært under oppbygging (organisasjonsmessig + ca 35 nytilsatte) og Aftersales har for SSHIP's del vært berørt av Covid.
Redigert 21.01.2021 kl 06:22

Rapportér innlegg

Vennligst skriv inn kommentar på hva du mener er upassende og trykk send. Dersom kommentar ikke er nødvendig, vennligst trykk send direkte.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.