Olje

gunnarius
04.12.2018 kl 22:47 6717

Kan vi ta helg med den forvissning om at OPEC og Russland har vedtatt kutt i den størrelsesorden som er er indikert, er det fullt mulg at aksjekursen til PEN vender tilbake rimelig kjapt til intervallet NOK 20 - 25.

Hva OPEC og Russland bestemmer seg for er særdeles viktig. Man må ikke komme ut av seansene denne uke, med et dunkelt eller negativt utfall. Dette vil i så fall komme på toppen av annen mulig børsuro og en handleskrig som ikke ser ut til å ha beroliget markedene.

Gitt et vedtak om et kutt - også fra Russlands side - samlet i størrelsesorden 1.3 mill fat per dag bør oljeprsien kunne stabiliseres på $70-tallet. Og da vil det være en skam om ikke PENs aksjekurs responderte tilsvarende, dvs. rundt NOK 20 - 25 i første runde.

Skal ikke nekte for at jeg er litt nervøs for om partene kommer til en endelig enighet. Har veldig liten tro på at Russland skygger banen, selv om det fra den side er noe ullent ifm. kutt før innspurten. Men jeg tror altså at Russland bøyer av, slik som tidligere. Etter Putin og MbS å dømme i helgen, skal det godt gjøres å endre hyggelig stemning og samhørighet med OPEC, slik Putin forfektet - uten at også et endelig vedtak om kutt skal kunne bli realisert om et par dager.

Et generelt kutt fra medlemslandene i OPEC og Russland vil gi saudiene den ryggdekning Saudi Arabia trenger vs. Trump. Dvs. en for alle - alle for en. og en oljepris på $70-80 bør kunne tilfredsstille USA og Trump også. Tross alt langt fra en slik indikativ oljepris til fantasitallene til Trump med oljepris til langt over $100.

OPEC synes bli fragmentert, men holder trolig organisasjonen samlet inntil videre. Iallefall inntil medlemslandene har funnet frem til et bedre og mer tidsriktig konsept, hvor Russland trolig vil inngå.

En enighet på OPEC møte, sammen med Russland er noe av det mest essensielle for den globale veskten med visbilitet, stabilitet, nasjonene, industrien og aksjonærene på lang, lang tid. Skal bli godt å få det unnagjort, og da med positivt resultat. Mitt bet - 70% sjanse for suksess. Så sterkt tror jeg på en enighet.

Rapportér innlegg

Vennligst skriv inn kommentar på hva du mener er upassende og trykk send. Dersom kommentar ikke er nødvendig, vennligst trykk send direkte.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.