IKT

Hektar
07.12.2018 kl 09:55 5196

Tror vi allerede har kommet til det punktet at vi kan slå fast at noen blockbuster blir Mutant ikke. Er en stund siden folk satt og fortalte meg at pga youtube-views skulle dette spillet selge mer enn XCOM, men det er like morsomt den dag i dag.

Ser CCU peaket i går på rett over 4 000 stk, jeg håper på over 5 000 ila helga men det nok også eneste gangen, men kanskje i jula også? Selvfølgelig vil det sitte mange og skrike gjennom tårer at samtidige spillere ikke har noe å si pga singleplayer og andre ting, særlig siden det ikke er mulig å hausse lave tall, men jeg mener samtidige spillere rett etter utgivelse gir et godt inntrykk av spillets innledende popularitet.

Om vi tar for oss noen av årets mindre singleplayer utgivelser (altså ikke megastudio AAA), kan vi se følgende raskt etter lansering:
Frostpunk - 27 000
Jurassic World Evolution - 60 000 (så klart ikke rettferdig som direkte sammenligning pga massiv IP)
Phantom Doctrine - 2 600 (dette er det spillet jeg mener er mest likt med Mutant)
Battle Brothers - 4 600 (ta seriøst en kikk på hvordan det ser ut...)
Northgard - 7 700 (grei å inkludere da dette spillet kan være fint å sammenligne med fremover)
Two Point Hospital - 34 000

Så, hva sier denne tilsynelatende tilfeldige samlingen oss? Jo, hele poenget er at peak CCU har gitt en grei pekepinn om salg fremover for alle sammen. Bare ved å se på CCU kan du selv skjønne hvilket sjikte salg disse spillene ligger i. Nå er det vel selvfølgelig noen som mener at "det kan ta av senere", og det orker jeg bare ikke ta opp. Det har blitt spådd opptil 400 000 salg av dette spillet i desember - Det er bare å glemme. 200k? Tviler. Det ligger nå på steamspy estimert 20 000 - 50 000, og jeg vil tro et sted rundt 100 000 solgte i desember er et tall man skal være fornøyd med.

Når det gjelder mottakelse har videre utvanning av entusiastiske aksjonærer senket Mutant fra "Positiv" til "Stort sett positiv" på steam (fra 88% positiv til 79% i skrivende stund).
Metascore ligger på 79 for PC, på PS4 og Xbox finnes det ennå ikke nok anmeldelser til å få en samlet sum (det finnes 1 for xbox og ingen for ps4).

Rapportér innlegg

Vennligst skriv inn kommentar på hva du mener er upassende og trykk send. Dersom kommentar ikke er nødvendig, vennligst trykk send direkte.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.