Olje

Imprex
10.12.2018 kl 12:24 2466

En del gevinstsikring er det nok for de som sitter med lav inngang. Gang på gang faller kursen. Pen faller tross alt mer enn alt annet sammenlignbart. Troen på at kursen vil stige før jul er visket vekk. Et julerally kommer heller ikke i år, ikke at jeg tror det ville hjulpet på kursen. Så jeg skjønner de som sikrer seg nå.
Kun et fåtall investorer tror PEN vil stige i nærmeste fremtid. Majoriteten ser ikke det som sannsynlig. Raskt tilbake til 20 tallet tror jeg vi kan glemme. Det er ingen grunn til at PEN-kursen skulle restituere seg helt og holdent uten at resten av børsen restitueres. Selv opp til siste emisjonskurs kan det drøye til godt ut på nyåret. Vi kan også havne på ensifret kurs rundt årsskiftet om markedene faller ytterligere, det finnes ingen motstand i PEN-kursen. Det ser ikke til at større investorer er interessert i å foreta støttekjøp heller. På en annen side, hvorfor skulle de det når flere av de sitter med minst 100 prosent avkastning på dagens kurs. PEN ser ikke ut til å foreta tilbakekjøp av aksjer heller. Min spådom er, med mindre det kommer breaking news fra PEN og markedene generelt får et oppsving, så subber vi rundt 15-16 kr fra midten av januar til Q4 og tallene kommer på bordet. I verste fall ligger vi på dagens kurs i to-tre mnd til. Er tallene fra Q4 bra kan vi se 20+ tallet utover våren/sommeren. Omvendt er vi fucked kursmessig.

Man kan gjerne argumentere med alskens fundamentale forhold for at kursen skal opp. Men kursutviklingen taler for seg. 60-70 prosent kursstigning skjer ikke i dette markedet. Oljeprisen får ingen drahjelp av kuttene til OPEC med det første. Vi beholder nok oljeprisen på lave 60 tallet en stund til. Hvilke inntekter sitter PEN igjen med på dette nivået i dette klimaet? I alle fall Ikke nok til å overbevise om at de er verd mer enn dagens kurs. Alskens analytikere kan melde hva de vil. Markedet har talt! Så enkelt er det. Den enkelte må vurdere om de vil eller kan sitte stille til Q4 rapport 26 februar 2019. Har man behov for å redde nattesøvn, liv og helse bør man ta andre grep.

Rapportér innlegg

Vennligst skriv inn kommentar på hva du mener er upassende og trykk send. Dersom kommentar ikke er nødvendig, vennligst trykk send direkte.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.