Olje

Oregon
10.12.2018 kl 18:06 2703

Undres litt over oljeprisen, men handelskonflikt gir nok en dempet forventning ( mindre transport, mindre forbruk av olje osv.) om konsum inntil konflikten finner en løsning. Men nå synes det litt vel mye låst også med den arrestasjonen av Huawei direktøren/ datteren. Og noe angst for resesjon ligger nok der også og da vil forventet forbruk knipes betydelig ned.

Når det gjelder tilfang av olje så leveres det nok hva remmer og tøy kan holde inntil OPEC vedtaket trer i kraft 01.01.2019, dvs. Russland, SA m.flere produserer for fullt ennå. Og Iran har nok funnet sine veier ut med olje for Trumph ser nok noe mellom fingrene og lar Kina og India m. flere få sine volumer derfra for at ikke oljeprisen skal ta av.

Mine indikatorer traff bra på oljelagertrekk forrige uke, men alt kom i skyggen av Opecmøtet og det betydelige lagertrekket påvirket markedet lite. Jeg tror på nytt at det kommer lagertrekk som blir noe større enn forventning så hva skal vi tro om oljeprisen framover mot jul nå?
Det er en vanskelig øvelse å spå den oljeprisen ( noen variabler inntatt i vurderingen over der utfallet kan slå flere veier) så hva som blir mest betydningsfullt har jeg ikke noe entydig svar på.

Brent er i øyeblikket 60,80 og Dow er på 24000 og ned over 1,5%. Står og vipper litt nå, men jeg tror utviklingen videre blir at det henter seg noe inn ( litt ønsketenkning!?) og at noe oljelagertall med større trekk samt videre forventninger til OPEC kuttene fra nyttår så bunner olja ut nå og vi ser 63- 65 dollar fatet innen året ebber ut.

Det med Trumph er et tveegget sverd. Det jeg nok tror er at han er veldig klar over resesjonsfarene som truer nå og han er såpass børsorientert ( han kommer jo fra den børskulturen) så han vet at hvis han snurper/ drar handelskonfliktene mm. for langt nå så er det virkelig fare på ferde for verdensøkonomien inkl. USA også framover, og da blir han nok neppe gjenvalgt heller. Så noe vil han nok slippe litt opp på nå når det gjelder handelsskruen i hvert fall.
Redigert 10.12.2018 kl 18:21

Rapportér innlegg

Vennligst skriv inn kommentar på hva du mener er upassende og trykk send. Dersom kommentar ikke er nødvendig, vennligst trykk send direkte.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.