Grønne aksjer

rosgun
EIOF 14.01.2021 kl 14:25 1658

Argumenter for dette:

- Miljø, miljø, miljø, miljø

- Kun 10% frie aksjer

- Cash is king

- Går allerde mot stort overskudd 2021

- Høyere rater og de er stigende

- Store innen supplybåter og flere båter ombygd til havvind-stigende etterspørsel

- Blir foretrukket av «faste» og lojale kunder

- Stor sannsynlighet for at den største båten som utgjør 30% av omsetningen forventes forlenget kontrakt innen havvind hvert øyeblikk( ila jan/feb)

- Lange kontrakter blir forlenget i et stigende marked

- Overskudd brukes til nye båter med grønn profil, dette skaper høyere priser-attraktiv partner

- Ingen emisjon eller ytterligere lånebehov i sikte

- Har 90% mindre gjeld enn konkurrentene

-Verdens første 0 utslippsskip i bestilling gir god omtale i det grønne skifte og svært attraktiv reklame/rykte/anseelse/ internasjonal oppmerksomhet

- Har i dag skip som går på gass/batteri/hybrid og det er enkelt å bygge om til feks ammoniakk/hydrogendrift

-Leier også ut 4 skip til seismikk( stigende interesse på sikt - marked i vekst pga karbon lagring på havbunn og mineralutvinning på havbunnen)

- Har en av verdens mest miljøvennlige flåter

- Historisk kurstopp er kr 40 - ( idag kr 5)

- Det spekuleres i flere bestillinger av miljøvennlige båter som vil gå direkte i lange kontakter med store havvindaktører(Equinor/AOW)

- Kan på sikt bli en av verdens største på båter til havvindbransjen. Hvis det skjer vil kursen garantert nå nye høyder som vil knuse og pulverisere forrige topp på kr 40

-Svært innovative og hatt miljøfokus siste 20 år gir dem
et teknologisk forsprang på 20 år- foretrukket partner

- Mcap er helt feil iforhold til konkurrenter og miljøprofil -den bør minst gå fra 200-300 mill til 3-4 mrd kun på at det er en ESG aksje og ledende på miljø og forventning om ytterligere forlenging av kontrakter i et svært attraktivt marked. De har tradisjon for å være verdens første i det meste...... første hybrid båter, batteribåter, gassbåter og nå bestilling av verdens første 0 utslippfrie langdistansebåt på ammoniakk(hydrogen)..... Ikke lenge før de er verdens største også iallefall på miljøvennlige fartøy. .... alle de store vil ha tak i disse nå for å få minst mulig karbonavtrykk..... også inkl montasje og supply. Her blir det utvinning av hydrogen, ammoniakk, olje og gass i stor skala fremover i den maritime sektor...

Litt fra hjemmesiden:


«Vår suksesshistorie om klima- og miljøfokusert innovasjon startet tilbake i 2000, da de første planene for LNG-drift av en PSV ble dannet i vårt selskap. Med leveransen av Viking Energy i 2003 ble Eidesvik den aller første som introduserte LNG som drivstoff for offshore-skip. Nå opererer fem av PSV-ene våre på LNG dobbelt drivstoff.»

« Neste kapittel ble skrevet mellom 2006 og 2012, med tidlig fullskala testing av drivstoffcelle-teknologi, og senere også banebrytende implementering av et batterihybrid-system, ombord på vår PSV Viking Lady.»


Delvis parallelt med dette startet vi opp Eidesvik Energy Efficiency Program (EEEP) allerede i 2010, med full implementering innen 2014. Dette programmet ga oss ikke bare en betydelig reduksjon i drivstofforbruk og utslipp (10% reduksjon kun fra operasjonelle tiltak) ), men også verdifull ekstra innsikt i våre fartøyers virksomhet. Denne innsikten har vært avgjørende for å finne de perfekte løsningene for forbedringer sammen med våre kunder og leverandører, og om det gjelder kostnadseffektive løsninger, spesialbygd design, forbedringer av ruteplanlegging eller driftsplanlegging, er den langsiktige loggføringen av driftsdata et sentralt element.


Med mange driftsdata, et team med allerede veldig engasjert personell offshore og onshore, og et sett med fullskala resultater fra testene ombord Viking Lady , startet vi kommersialiseringen av batterihybrid-systemer for offshore bruk. Først med Viking Queen i 2015, deretter toppet med verdens første batterikraftnotering gitt til Viking Energy i 2016, etterfulgt av den forstyrrende innovasjonen om å erstatte et generatorsett med et batterisystem ombord på Viking Princess i 2017. I 2019 tok vi også med batterier til konstruksjonsfartøy-segmentet ved å konvertere Seven Vikingfra dieselelektrisk til hybrid hybrid fremdrift. For øyeblikket er vi i ferd med å installere våre batterihybrid-systemer nummer seks og sju ombord på Viking Neptun og Viking Avant


Drivstoff- og utslippsreduksjoner er en del av Eidesviks hovedstrategi, og det vil alltid være rom for ytterligere forbedringer. Vi har vært - vi er - og vi har tenkt å forbli - et pilspiss i den prosessen.
Innovasjonshistorien vår har ikke tatt slutt.

I 2020 inngikk vi et felles utviklingsprosjekt der vårt fartøy Viking Energy skal operere med en 2MW brenselcelle som kan kjøre på grønn ammoniakk innen starten av 2024, og dermed redusere utslippene fra fartøyet betydelig - igjen. En annen verdens første for Viking Energy, som viser at det alltid er mulig å ta et neste skritt mot det perfekte.


Disse teknologiforbedringene, sammen med en rekke andre - som skrogdesign, kombinasjoner av forskjellige motorstørrelser osv., Har gjennom årene gitt et betydelig bidrag til vår drivstofforbrukstrend som kontinuerlig peker i riktig retning.

Generellt :

Skyter fort opp disse aksjene nå som skal reprises med få frie aksjer.

Bare å laste opp !!! GRØNNE SUPPLY SKIP TIL OFFSHORE, MARINE OG RIGG.....

KURSMÅL: fra konkursprising på kr 5 til mint :

Historisk topp 40! ( kun en forsmak)

Vessels - foreløpig .....:

- 10 stk PSV herunder "supply"
- 3 stk Subsea arbeider ft. for Aker BP og DEME (NL), sistnevnte er stor aktør på vindmøller til havs i Europa.
- 1 stk wind fartøy - modifisert Acergy Viking
- 4 stk Seismikk Fartøy - utleid til aktører, klassisk Magseis (som ikke besitter skip selv)
-Verdens første ammoniakk båt er klar for levering snart og oppdragene står i kø, da alle vil bruke grønne skip, alt fra rigg til havvind :)( ammoniakk gir 2-3 ukers drift)

Redigert 21.01.2021 kl 08:11

Rapportér innlegg

Vennligst skriv inn kommentar på hva du mener er upassende og trykk send. Dersom kommentar ikke er nødvendig, vennligst trykk send direkte.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.